• kajola1969

Vilkora testamente

I Sverige kan man ju märkligt nog inte göra sin barn arvlösa....
    Dock kan man ju alltid testamentera allt till någon och för att barnen skall få sin laglott så krävs ju att de klandrar testamentet...
    Då är min briljanta idé följande:
    "Allt skall tillfalla barnnbarn 1 nedanstående
    XX kr till barnbarn 2
    XX kr till barnbarn 3
    XX kr till brorsbarn 1 
    XX kr till brorsbarn 2
    XX kr till brorsbarn 3
    Jag utgår från att mina två barn, NN och NN , respekterar denna yttersta vilja och har sådan heder i kroppen att de inte bestrider testamentet.
    Om det mot förmodan skulle vara så att något av mina barn respektlöst inte respekterar min sista vilja och bestrider testamentet får det följande 
    konsekvenser:

Om testamentet bestrid av något av mina barn så skall fortfarande all kvarlåtenskap tillfalla barnbarn 1. 
    De belopp som skulle tillfalla personer mina barnbarn 2 och 3 respektive brorsbarn 1,2 och 3skall istället skrivas ner till 0 kr.

Det är också mitt önskemål att dessa 4 personer skall informeras om att beloppen har satts ner till 0 kr och att orsaken till detta är att testamentet 
    har bestridits."
    På så sätt har barnen inte bara sitt eget samvete att brottas med innan de eventuellt bestrider utan också Sankte Per plus hela resterande släkten...
    Briljant, eller hur?
  • Svar på tråden Vilkora testamente
  • Anonym (L)

Somsagt ovan sa, så länge barnbarn 1 del understiger hälften av kvarlåtenskapen går det bra. Om du har två barn har de rätt till 25% var, resten kan tillfalla barnbarn 1. Eller så kan du flytta utomlands till ett land där laglott inte finns :) . Håller med dig om att laglottssystemet är ålderdomligt.

• Birgitta02

Dina barn har enligt lag en laglott. Dvs de ärver halva din kvarlåtenskap. Resten kan du testamentera bort. Det finns inget villkorat testamente i svensk lag som kan plocka bort det. De behöver inte ens bestrida. De har enligt lag rätt till halva kvarlåtenskapen. Skriver du inte testamente får de allt om du inte är gift.

Däremot kan du ge bort allt i gåva under din livstid. Till vem du vill.

• Anonym (L)

De måste bestrida testamentet inom 6 månader annars blir de gällande..de behöver dock inte väcka talan i domstol utan de räcker att upplysa testamentstagare om det eller den som sköter dödsboet.

Birgitta02 skrev 2015-03-21 19:10:00 följande:

Dina barn har enligt lag en laglott. Dvs de ärver halva din kvarlåtenskap. Resten kan du testamentera bort. Det finns inget villkorat testamente i svensk lag som kan plocka bort det. De behöver inte ens bestrida. De har enligt lag rätt till halva kvarlåtenskapen. Skriver du inte testamente får de allt om du inte är gift.

• Jorunn2

Det där stämmer inte. Laglotten är halva arvslotten. Barnen kan alltså som minst få 25 procent av kvarlåtenskapen.
  • Jorunn2

Ett annat sätt, som någon redan skrev, är att bosätta sig i ett land där de inte har laglott. För då gäller det landets lag, och man behöver inte vara medborgare heller - bara stadigvarande bosatt. Nu har jag inte kollat att det inte kan finnas länder som är undantagna - jag vet i alla fall att det gäller i Spanien. Jag känner nämligen ett par som flyttade till Kanarieöarna som pensionärer, och som skrev testamente så att deras oduglige son inte ska få något.

• Anonym (L)

Om dina barnbarn är omyndiga borde du kanske skriva att någon annan förvaltar arvet om du skulle dö innan de är myndiga annars kommer barnbarnets förmyndare som troligtvis är dina barn, att förvalta pengarna (lite beroende på summa i för sig). Över ett visst belopp kan överförmyndaren blandas in.

• Jorunn2

Jag såg ett fel till i din text: det är klart att de som anser sig förfördelade måste bestrida testamentet! Annars gäller det ju. Det finns många som skriver sådana testamenten och hoppas att barnen ska vara så hederliga att de INTE bestrider.
  • Lumsen

Du ser ju vilken röra det blir.
    Ge boer dina 'ägodelar till vem du vill innan du dör istället

• Kjell2

Då det finns många falllgropar när lite mera avancerade testamenten ska skriva bör du nog prata med något proffs. Kan finnas andra vägar att uppnå det du vill också.

• Olympia

Varför ger du inte bort dina tillgångar till barnbarn 1 medan du lever istället?

• Jorunn2
    Olympia skrev 2015-03-23 11:39:45 följande:

Varför ger du inte bort dina tillgångar till barnbarn 1 medan du lever istället?

Det värsta är att de övriga arvingarna kan påstå att gåvan var förskott på arv, och då jämkas testamentet med det beloppet till de övriga arvingarnas fördel... Tror att det är gåvor tio år tillbaka som kan "återkrävas" på det sättet. Så man bör se till att leva i minst tio år efter att man gav bort det!
  • Kjell2
    Jorunn2 skrev 2015-03-23 13:07:47 följande:
    Det värsta är att de övriga arvingarna kan påstå att gåvan var förskott på arv, och då jämkas testamentet med det beloppet till de övriga arvingarnas fördel... Tror att det är gåvor tio år tillbaka som kan "återkrävas" på det sättet. Så man bör se till att leva i minst tio år efter att man gav bort det!
    Gäller bara gåvor till  bröstarvingar.
  • Jorunn2
    Kjell2 skrev 2015-03-23 13:21:34 följande:
    Gäller bara gåvor till  bröstarvingar.
    Ja? Läs TS.
  • Olympia
    Jorunn2 skrev 2015-03-23 13:07:47 följande:

Men det gäller väl bara bröstarvingar.

Svar på tråden Vilkora testamente