• Lillifee

Vi är oense om nattningsrutinen

Jag och min man är oense om våra barns nattningar/läggningsrutiner. barnen är snart sex och tio. Vi brukar dela upp det och turas om att natta barnen. När det gäller denna stora så handlar det snarare om att ge henne lite tid till att prata. Båda barnen delar rum tills vi flyttar om sex mån. jag tycker att vi gott kan låta den lilla försöka somna själv efter godnattsaga. Det tycker inte min man som inte tycker det är något problem. Det tar ca 20-25 min tills hon somnat. När jag föreslagit detta till min man så säger han "är du rädd för en nära relation till dina barn"?! Jag har ju sagt att kvällsrutinerna tar alldeles för lång tid vilket innebär att vi får en timme bara totalt som ska räcka till tid tillsammans, ensamtid och tid för att prata om barnen. Barnen somnar mellan 21 och 21:30,  och sover till 7.Vi har tidigare försökt att få den lilla att somna själv men gett upp efter att hon skrikit sig blå i 30 min (oftast min man som inte orkar). Vi har nu som mål att de ska komma lite tidigare i säng iaf. Hur skulle ni andra reagerat?

• Svar på tråden Vi är oense om nattningsrutinen
  • AnnaZL

Får du någon vidare ro till ensamtid/partnertid/tid att prata om barnen när ett av dem ligger och blåskriker?

Kan du slappna av då är det väl bra som ensamtid för dig och om partnern inte vill ignorera ett skrikande barn kan hen vara med barnet tills det sover.

Det kan ju också vara intressant att veta varför barnet skriker och varför du tycker det är ok att låta en skrikande sexåring ligga i en halvtimme.

Och hur bra sover 10-åringen med ett skrikande syskon i rummet?

• Amanda84

Rent spontant då kan jag tycka att det nog skulle vara svårt att lägga tioåringen tidigare. Är tioåringen verkligen trött tidigare på kvällen?

Menar du att nattningen tar 20-25 minuter? Det verkar som en alldeles lagom nattningstid, tycker jag och förstår inte hur ni skall lyckas göra den kortare. Det verkar bra att ni låter tioåringen få prata av sig innan läggdags. Det är viktigt att göra, men att den lilla skriker i 30 minuter verkar inte alls bra. Om man är ledsen kan man inte somna tryggt. Hur ser nattningen ut för den lilla? Läser ni bok, sjunger sånger eller liknande för att den lilla ska kunna varva ner? Är den lilla överträtt och behöver lägga sig tidigare?

• whitestar

Spontant tycker jag att barnen är så olika i ålder att dom behöver olika längd sömn. 6- åringen kanske behöver läggas tidigare,medans 10-åringen gott kan vara vaken till 21,2130.Våraan 7-åring lägger sig mellan 20-21 och 13-åringen 22 under vardagar.Dom delar också rum för tillfälleet men vi håller på att bygga ut så dom ska få varsitt rum. 7-åringen brukar få ligga i sängen o läsa en halvtimma innan läggdags,funkar super!Hade problem somna förut direkt vi lagt han men nu  får han tid o ro att varva ner och då går det mycket bättre somna för han!

Svar på tråden Vi är oense om nattningsrutinen