• namnochbarnfreaket

    Fina gamla namn!!

    Hej alla! Har snöat in på lite äldre namn. Mina favoriter just nu är: Astrid Märta Greta Elfrida August Kerstin Emil Vilhelm Valentin Elsa Axel Olle & Maja. Vad tycker ni? Några opersonliga namnlistor accepteras inte. Skulle bli otroligt glad om ni kommenterade några gamla namn som NI gillar och/eller vad ni tycker om namnen JAG gillar. Tack på förhand!

  • Svar på tråden Fina gamla namn!!
  • Donum

    Jag är ju förfärligt partisk eftersom vi har en Kerstin här hemma, men jag tycker att det är ett otroligt fint namn. Det är lite tidigt för att vara poppis nu, men om ett par år tror jag att det lossnar. Dessutom är det rätt smeknamnsfritt. Axel likaså.

    Annars tycker jag om Märta och Astrid och av de två föredrar jag Märta.


    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • fluu

    Gillar alla utom Maja och Olle. Maja för att det är så platt, halvmesyrigt och smeknamnigt. Olle för att det är för smeknamnigt. Elfrida är riktigt coolt och eget, namn som jag får samma vibbar av: Augusta, Edvina, Henrika, Harriet, Erna.
    Vill dessutom tillägga att inga av mina listor är opersonliga, varje namn tänks igenom ;)


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • MadHatter

    Av de riktigt gamla flicknamnen gillar jag Maj och Gudrun (som i alla fall är så gamla så att de finns på runstenar). Vendela och Viva är också fina gamla namn.

    Av gamla pojknamn gillar jag Gunnar som också är runstenagammalt.

    Av dina namn tycker jag att Kerstin och Valentin är väldigt fina.

  • Abbe83

    Jag gillar Astrid, Greta, Kerstin, Emil, Vilhelm, Elsa och Axel.
    Gamla namn som jag gillar: Erik, Gunnar, Hilding, Nils, Olof, Tor, Ada, Elin, Hanna, Matilda, Ottilia, Tyra och Viola. 

  • annieh897

    Jag gillar Elsa, Astrid, Vilhelm och Valentin.

    Andra äldre namn jag tycker om är Alma, Vera och Hilmer.

  • valentin85

    Hej!

    Jag är inte svensk och heter Balint som betyder Valentin på svenska. Jag undrar hur det skulle låta om jag bytte till Valentin. Jag är 29 år och själva namnet låter gammaldags men ändå tycker jag att det är fint :)

  • Manda84

    Kerstin <3  Ett namn vi redan bestämt till vår (förhoppningsvis) framtida dotter. Astrid var också på listan, men funkar inte riktigt pga engelska kusiner/släkt och det funkar inte riktigt på engelska tyvärr.
    Märta och Greta är fint också. Och Elsa/Elsie.

    "Gamla" pojknamn jag verkligen gillar är Alvar eller Otto. Pojknamn är dock såå mycket svårare att komma på tycker jag :)

Svar på tråden Fina gamla namn!!