• Malin8903

Säger man verkligen så?

Jag fyllde år för några veckor sedan och hade lite fika med närmsta familjen. Min bror och hans 2 barn var också med.

Det ena barnet (3 år) åt inte så mycket av tårtan och hon sa att hon inte ville ha mer(helt ok) men då säger min bror, alltså pappan, "nä du behöver inte äta mer, det är okej att säga att du tyckte det var äckligt".

Det jag reagerade på var att min bror sa så, alltså dottern verkade mätt och ville inte ha mer men ändå verkade som att min bror ville proppsa på att hon skulle säga att det inte var gott istället, haha alltså varför inte bara låta det vara och låta henne bara säga att hon inte vill ha mer, Känns lite som att uppfostra till ohövlighet?

Skulle inte reagera om barnet skulle sagt själv från början om hon tyckte det varit äckligt(barn är ju rättså ärliga av sig) men nu sa hon ju bara att hon inte ville ha mer.

Är det normalt för en förälder att säga så? eller är det bara jag som tyckte det var konstigt?

• Svar på tråden Säger man verkligen så?
  • Anonym (Iris)

Nej, äckligt säger man inte om mat. Inte om man är vuxen.
    Hade min syster varit över till oss med sina barn och sagt så, hade jag svarat henne direkt att så säger man väl ändå inte.
    Nu har vi den typen av kommunikation oss emellan att vi kan göra det direkt, ingen skulle ta illa upp.

• Malin8903
    Anonym (Iris) skrev 2015-03-20 09:19:34 följande:

Nej, äckligt säger man inte om mat. Inte om man är vuxen.
    Hade min syster varit över till oss med sina barn och sagt så, hade jag svarat henne direkt att så säger man väl ändå inte.
    Nu har vi den typen av kommunikation oss emellan att vi kan göra det direkt, ingen skulle ta illa upp.

Ja för mig kom det mer fram ett litet "a men XXXXX(hans namn). blev så förvånad för kändes inte likt honom hehe, skulle mer kännas mer normalt om hans fru sa så för hon kan vara lite speciell emellanåt
  • Anonym (Iris)
    Malin8903 skrev 2015-03-20 09:24:07 följande:

Ja för mig kom det mer fram ett litet "a men XXXXX(hans namn). blev så förvånad för kändes inte likt honom hehe, skulle mer kännas mer normalt om hans fru sa så för hon kan vara lite speciell emellanåt
  • Anonym (Iris)

Jag tycker också att det är bra om man visar inför barnen att vuxna också kan säga fel och få en tillsägelse ibland. Vuxna får inte heller säga vad som helst.

• Mylla

Konstigt sagt tycker jag, det är väl vettigare att lära barn att säga att de inte tyckte om det eller att det inte var något för dem? Att säga att det är äckligt är ju oförskämt.

• Malin8903
    Mylla skrev 2015-03-20 09:30:59 följande:

Konstigt sagt tycker jag, det är väl vettigare att lära barn att säga att de inte tyckte om det eller att det inte var något för dem? Att säga att det är äckligt är ju oförskämt.

Ja precis tycker jag med. Får väl hoppas att det bara var en engångsförteelse för har inte hört honom säga så innan
  • hundenmyrra

Så säger så klart absolut inte!

Jätteotrevligt som vuxen och hur dumt som helst att lära sitt barn.
    Vill han att hon ska säga detsamma till sin klasskamrat när hon är på besök och inte gillar maten? Dottern kommer ju knappast att bli sedd som en trevlig kompis då. Verkligen att göra sitt barn en björntjänst tänker jag.

Sen är det en annan femma att inte behöva äta upp onyttigheter. Vi säger alltid till våra barn att just efterrätter och fika och sånt ska man äta bara så mycket man orkar. Det är alldeles för många vuxna som inte lärt sin kropp att äta tills man är mätt utan överäter sötsaker. Men det är ju en helt annan diskussion.

Svar på tråden Säger man verkligen så?