• Anonym (Isabelle)

Kraftig mens+mensvärk, mellanblödningar, samlagssmärta

Hej!

Jag fick barn för 11 månader sedan (3 missfall bakom mig). Menscykeln har varit regelbunden ända sedan jag fick min första mens för 13 år sedan. Mensen har varit regelbunden även efter missfallen och den kom ganska snabbt tillbaka efter förlossningen - ca två månader efter förlossningen kom den tillbaka och den var som en klocka efter det också.

Började med p-ring (Nuvaring) efter andra mensen efter förlossningen. Fungerar finfint. Har haft både Nuvaring och Trionetta innan förlossningen som båda fungerat bra, inga biverkningar.

Nu till mitt problem.

Jag har besvärats av mellanblödningar från ca 4-5 månader efter förlossningen och framåt. Allt från brunaktiga till blodstrimmiga flytningar. Inte varje dag, det går lite i perioder. Mensen är helt förändrad. Väldigt kraftig, och långvarig mens, och mycket värk. Detta trots Nuvaring. Besväras även av samlagssmärtor, smärtor som börjar efter ungefär halvvägs in i samlaget, och som håller i sig upp till 3 timmar efter avslutat samlag (även fast jag inte fått orgasm så håller smärtan i sig, inte relaterat till kontraktionerna som uppstår vid orgasmen alltså).

Detta är helt olikt vad jag är van vid sedan tidigare. Nuvaringen bör ju göra att mensen lindras, både gällande värk och blödningsmängd - vilket jag även erfarit innan förlossningen, då jag använde Nuvaring.

Besvären blir värre och värre för varje månad som går. Mensen är så kraftig att jag måste ha största tampongen och binda samtidigt, och ändå blöder det snabbt igenom då tampongen är mättad med blod.

Jag gjorde ett besök hos min barnmorska för någon månad sedan, då jag främst sökte för besvär med mellanblödningarna. Hon menade på att det var hormonell obalans efter förlossningen, och sa att det borde ha bättrat sig inom några månader. Men tiden har gått och symptomen blir bara värre!

När jag var yngre, innan jag började med preventivmedel så hade jag kraftig mens, besvärades dock inte av mensvärk något nämnvärt. Men mensen är helt klart kraftigare nu.

Vad kan detta bero på?

Alltså:
    - Mycket kraftig mens
    - Mycket mensvärk
    - Samlagssmärta som håller i sig även efter samlag
    - Mellanblödningar i varierande form

Är i övrigt relativt frisk. Har lite ångestproblematik, men det har hängt med i många, många år, så det borde inte påverka kroppen på detta sätt. Jag menar, det är ju inget nytillkommet problem.

Äter som vanligt, tränar som vanligt, stressar inte mer än vanligt, äter inga övriga mediciner mer än någon Omeprazol då och då mot "sur mage".

Tacksam om du tar dig tid att svara!

Mvh, Isabelle

• Svar på tråden Kraftig mens+mensvärk, mellanblödningar, samlagssmärta
  • Aleksandra Barnmorska

Hej Isabelle. När jag läser ditt meddelande tänker jag spontant på endometrios. Jag tycker att du ska ringa och boka tid för undersökning hos en gynekolog. Lycka till

• Anonym (Isabelle)
    Aleksandra Barnmorska skrev 2015-03-22 21:53:19 följande:

Hej Isabelle. När jag läser ditt meddelande tänker jag spontant på endometrios. Jag tycker att du ska ringa och boka tid för undersökning hos en gynekolog. Lycka till

Tack för ditt svar!

Jag har också funderat i samma banor, men hoppas innerligt att det är något annat..

Ska boka tid för undersökning.
Svar på tråden Kraftig mens+mensvärk, mellanblödningar, samlagssmärta