Känner igen känslan, väldigt vanliga tankar det där skulle jag tro. Jag kunde inte alls se innan hur jag skulle kunna älska någon så starkt som jag älskade min förstfödda men det var inga problem, hjärtat är stort nog på något märkligt sätt
Jag tycker du beskrev det lite komiskt och bra i din ts, det där med "intruder", hög igenkänning där. Men som sagt, det gick vägen. Jag var inte enbarnsförälder jättelänge, vårt andra barn tittade ut när vår dotter var 18 månader och han var planerad och väldigt välkommen. För mig var det mycket lättare då, jag upplevde inte vad andra kallar tvåbarnschock. Jag var beredd på ett annat sätt, fick nog lite av en enbarnschock och var en osäker nybliven förälder. Med tvåan var jag mer avslappnad och hade hittat mig själv i föräldraskapet och insett att man inte behöver göra det svårare än det är. Med ettan krånglade jag gärna till saker för att jag inbillade mig att något skulle vara på ett visst sätt. Många gånger onödigt.
Föräldrars situationer och förutsättningar ser ju olika ut, vi planerade mycket mer inför andra barnet och såg en möjlighet att vara hemma en längre period tillsammans efter hans födelse vilken vi tog. Jag vet alltså inte hur det är att under den första tiden vara ensam en stor del av tiden. För oss och säkert våra barn gjorde det mycket att vi var två föräldrar hemma i stort sett hela tiden. Vår äldsta var ju så liten fortfarande så den biten var viktig för oss inför och med det fick jag sova när jag ville i stort sett om det inte var amningsdags;) Hade jag varit ensam hade jag kört på sele/sjal (fint att ha händerna fria) om barnet tyckte om det och samsovning vid amning i alla fall, skönt om man får till det och kan sova samtidigt. Men dela tycker jag man gör klokt i att göra oavsett, man är två om att skaffa barn och för att vara en bra förälder behöver de flesta sömn och få andas och vara själva då och då och jag har svårt att se att det finns ett viktigare "jobb". Det finns inget som fungerar för alla barn och föräldrar, man får känna sig fram och hitta det som passar det enskilda barnet och med det underlättar annat.
Idag är våra barn 6 och 7 år och jag kan ibland röras till tårar när jag ser dem tillsammans, deras tighta band. De gaddar ihop sig mot oss och har hemligheter som ingen annan får ta del av, de bråkar och är oense men blir lätt ledsna när den andre är ledsen, de har interna skämt, de skyddar den andre. Idag nattade jag dem tillsammans och de somnade tätt ihop, jag tittade precis på dessa underbara varelser och lillebror har sin arm om storasyster. Vanligtvis läser jag för en och pappan för den andre men idag är inte pappan hemma. Idag lät jag det vara efter sagan (de önskade prata själva enligt dottern) och de somnade nån minut efter detta snack i hennes säng var vi läste. Det är ett sånt där ögonblick man tänker, finns det något vackrare?