• ummsumaya

Är det viktigt för barn att röra på sig varje dag?

Hur många gånger i veckan tycker ni att det är bra för ett barn i åldern 1-3 år och 3-5 år att vara ute och leka?

Jag har läst och hört olika åsikter om det här, men det vore roligt att se vad ni tycker och hur ni resonerar kring det här?!
    Många tycker det är varje dag, medans andra nöjer sig med 2-3 ggr i veckan.

Diskutera gärna. Kanske vissa barnglada även kan komma med idéer man kan göra utomhur med sitt/sina barn.

"The human thinks he is superior, but forget that he was once a drop of semen"
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det viktigt för barn att röra på sig varje dag?
  • Bozzy

För att få D-vitamin så tycker jag de borde vara ute varje dag samt det är bra för immunförsvaret med frisk luft. Ju mer inne de är ju sämre immunförsvar får de. Visst är det riktigt dåligt väder så  då kan de få vara inne såklart. På dagiset mittemot där jag bor är typ barnen ute varje dag oavsett väder, är väl bara om det är riktigt dåligt väder de inte är ute.

• Birgitta02

Ungar som inte får röra sig varje dag, leka, busa, klättra, springa - de blir soffpotatisar.

• ummsumaya
    Bozzy skrev 2015-03-18 13:50:17 följande:

För att få D-vitamin så tycker jag de borde vara ute varje dag samt det är bra för immunförsvaret med frisk luft. Ju mer inne de är ju sämre immunförsvar får de. Visst är det riktigt dåligt väder så  då kan de få vara inne såklart. På dagiset mittemot där jag bor är typ barnen ute varje dag oavsett väder, är väl bara om det är riktigt dåligt väder de inte är ute.

Tror jag också är bra. Speciellt i ett land som Sverige, där det är svårt att få i sig D-vitamin då solen inte är så stark. Plus att frisk luft brukar göra alla gott, även vuxna, och barnen blir mer lugna och trötta på kvällarna efter att varit ute.
  • Bozzy
    ummsumaya skrev 2015-03-18 13:59:48 följande:
    Tror jag också är bra. Speciellt i ett land som Sverige, där det är svårt att få i sig D-vitamin då solen inte är så stark. Plus att frisk luft brukar göra alla gott, även vuxna, och barnen blir mer lugna och trötta på kvällarna efter att varit ute.

Precis det är mycket viktigare här, sen kan man ändå behöva ge kosttillskott men man ska ju utnyttja solen så ofta som möjligt.

Ja frisk luft har en väldigt läkande effekt för både kropp och själ. Ibland kan man bo i hus/lägenhet som inte har så bra ventilation eller helt enkelt bara dålig luft och då är det ännu viktigare att vara ute mycket.

Finns hur mycket som helst man kan göra ute, har man trädgård så kan man alltid låta barnet hjälpa till eller ge små enkla sysselsättningar, eller går man i skogen och plockar kottar och pinnar som man kan pyssla med sedan, bygga koja av grenar, titta på djur (ha kikare med sig kanske), plocka bär om det är bärsäsong, cykel/gångutflykt med fika etc. Man får använda sin fantasi helt enkelt. Vi var ofta ute som små både själva och med föräldrarna. Så när jag får barn lär jag göra detsamma med mina. Samt jag har MS och då är D-vitamin extra viktigt så jag är ute så mycket som möjligt ändå. :) Hade jag inte varit tvungen att plugga så hade jag varit ute nu.

• Mascaraklumpar

Det beror lite på åldern. En ettåring kan säkert ofta få tillräckligt med motion inomhus, men en tre-femåring behöver röra på sig ordentligt åtminstone en gång per dag.

• CissiJissi

Min är 20 månader och är inte just UTOMHUS varje dag... Är det illa?:/ just under vintern är jag dålig på att gå ut varje dag.. Men nu är våren hos oss så nu är man igång igen!!<3

• ummsumaya
    CissiJissi skrev 2015-03-18 23:05:36 följande:

Min är 20 månader och är inte just UTOMHUS varje dag... Är det illa?:/ just under vintern är jag dålig på att gå ut varje dag.. Men nu är våren hos oss så nu är man igång igen!!<3

Fast det är ju också ganska ungt. Idealet tror jag många tycker att man ska vara ute varje dag, vilket jag tror är jättebra, men det är inte alla som har det alternativet.

Har man sen barnen på daigs/dagmamma så får ju barnen röra på sig varje dag, och mest troligt även få vara ute en stund om dagen.

Går ditt barn på förskola/hos dagmamma?
  • Flickan och kråkan

Varje dag. Tre pojkar i ålder 1,5 drygt till 7 år.

7-åringen går i skolan och rör sig ute mycket där på raster. Snart 6-åringen går 15-timmars förskola så får en hel del utevistelse där de tre dagar han går där. Men ändå blir det total snömos i skallen på dem om de inte får springa och ha sig hemma. Ska snart hämta dem och de kommer att rusa hem, spela fotboll i farmor och farfars trädgård, gräva lite i ett dike med vatten, hoppa lite hopprep och/eller cykla och sedan åker vi på konståkningsträning (1,5 timme - gymnastik + ispass). 

Yngsta behöver inte riktigt samma ytor som sina bröder . Men han blir ju helt lycklig ute ändå. Trampade bara iväg längs grusvägen här hemma i förmiddags och stötte på grannens katt som vi lekte "följa-john" med. Han verkar mest njuta av att vara ute för utemiljöns skull. Kan sitta och studera en mask som ringlar...länge.

Jag skulle dock behöva röra på mig mycket mer. Är ute hyfsat, men rör mig dåligt.

• ummsumaya
    Flickan och kråkan skrev 2015-03-19 12:36:58 följande:

Varje dag. Tre pojkar i ålder 1,5 drygt till 7 år.

7-åringen går i skolan och rör sig ute mycket där på raster. Snart 6-åringen går 15-timmars förskola så får en hel del utevistelse där de tre dagar han går där. Men ändå blir det total snömos i skallen på dem om de inte får springa och ha sig hemma. Ska snart hämta dem och de kommer att rusa hem, spela fotboll i farmor och farfars trädgård, gräva lite i ett dike med vatten, hoppa lite hopprep och/eller cykla och sedan åker vi på konståkningsträning (1,5 timme - gymnastik + ispass). 

Yngsta behöver inte riktigt samma ytor som sina bröder . Men han blir ju helt lycklig ute ändå. Trampade bara iväg längs grusvägen här hemma i förmiddags och stötte på grannens katt som vi lekte "följa-john" med. Han verkar mest njuta av att vara ute för utemiljöns skull. Kan sitta och studera en mask som ringlar...länge.

Jag skulle dock behöva röra på mig mycket mer. Är ute hyfsat, men rör mig dåligt.

Va härligt! Det är ju så barn ska vara vid den åldern. Jag brukade i den åldern också vara ute t.o.m efter skolan. Ut och cykla, spela fotboll, eller göra bus med vänner.

Även min 1,5 åring älskar att utforska i trädgården..speciellt jorden/leran.
  • tankfull

Min dotter är 6 år och hon har alltid varit väldigt aktiv och älskar att röra på sig så vi är ute länge varje dag om det inte är riktigt dåligt väder. Jag tycker det är lite småtråkigt ibland men gör det för hennes skull och därför att hon blir galen och klättrar på väggarna annars. Jag försöker variera vad vi gör ute: klättra i träd, hoppa hopprep, öva på att träffa boll med racket, blåsa såpbubblor, cykla, vara på olika lekplatser, kasta frisbee, hoppa hage, rita med gatukritor, bygga koja, titta på insekter med förstoringsglas m.m.
    Idag ska hon få cykla till ån och mata änder med överbliven sockerkaka.

• ummsumaya
    tankfull skrev 2015-03-19 13:04:38 följande:

Min dotter är 6 år och hon har alltid varit väldigt aktiv och älskar att röra på sig så vi är ute länge varje dag om det inte är riktigt dåligt väder. Jag tycker det är lite småtråkigt ibland men gör det för hennes skull och därför att hon blir galen och klättrar på väggarna annars. Jag försöker variera vad vi gör ute: klättra i träd, hoppa hopprep, öva på att träffa boll med racket, blåsa såpbubblor, cykla, vara på olika lekplatser, kasta frisbee, hoppa hage, rita med gatukritor, bygga koja, titta på insekter med förstoringsglas m.m.
    Idag ska hon få cykla till ån och mata änder med överbliven sockerkaka.

Det är fint av dig! Kul med en mamma som är så aktiv med sitt barn!
  • Pescetarian

Vi är ute varje dag, oavsett väder.

Allt från 45 minuter, till hela dagen (9-17 ungefär).

• Pescetarian

Röstade dock på "3-5 dagar i veckan", då jag inte anser att alla barn _behöver_ vara ute exakt precis _varje_ dag.

Dock är man väl ute på förskolan minst en gång om dagen? Går man inte ut med föräldrarna då, så har man väl förmodligen varit ute iaf fem dagar av veckans sju dagar.

• ummsumaya
    Pescetarian skrev 2015-03-19 13:12:30 följande:

Vi är ute varje dag, oavsett väder.

Allt från 45 minuter, till hela dagen (9-17 ungefär).

oj, hur kommer det sig att ni är ute så länge? Vad gör ni då?
  • Pescetarian
    ummsumaya skrev 2015-03-19 13:24:48 följande:

oj, hur kommer det sig att ni är ute så länge? Vad gör ni då?

Det händer minst en gång i veckan. Vi har en söndagsutflykt till skogen. Vi bygger kojor, leker, letar blommor, pinnar, stenar, kottar. Så har vi med picknick och sitter och äter den i skogen - oftast i en koja. :)

Idag var vi också ute i skogen, fast bara från klockan 11:30 ungefär, till nyss. Denna gången hade jag dock en massa mail och annat att skriva och svara på, så jag var inte lika aktiv i leken. :/ Men det gick bra ändå. Jag satt och hejade på och barnet fick utforska lite på egen hand. :D

Vi hade tänkt Skansen idag, men ångrade oss i sista stund. Skönt! ;)
  • Erikanin

Vi är ute varje dag med undantag för sjukdom eller extremt dåligt väder. Längden på utevistelsen varierar beroende på vädret :)

Vi måste alltid gå ut, mina barn blir galna inomhus en hel dag annars :/ är det extremdåligt väder försöker vi åka till simhallen eller biblioteket så vi har hittat på något i alla fall.

• pigglet

När barnen var så små var vi ute 2 gånger/dag. Förmiddagen och eftermiddagen. Sedan sov de ute medan de sov på dagen. Jag tycker det hör till liksom. Satsade alltid på 4 timmar/dag.

Nu, när barnen går i skolan, är vi inne mycket mer. De är väl ute drygt någon timme/dag ändå, men ofta blir det inte mer än då. Mer när de är lediga från skolan.

Vi åt ofta ute. Antingen hade med mellanmål till lekparken tex, eller på gården. Gjorde en eld. Tog med mat i termos. Äter man ute går det snabbt bort en timme utan att man tänker på det.

• nozpa
    Birgitta02 skrev 2015-03-18 13:50:39 följande:

Ungar som inte får röra sig varje dag, leka, busa, klättra, springa - de blir soffpotatisar.

Håller med. Det är viktigt ur alla hälsoaspekter att barn får komma ut och röra sig. Och att gå ut med sopor eller hämta posten räknas inte för en 3 åring.
    Det krävs att dom får springa/cykla röra sig ordentligt. Skadar nog inte föräldrarna heller att hänga på i deras lek.
  • ummsumaya
    Pescetarian skrev 2015-03-19 15:08:48 följande:
    Det händer minst en gång i veckan. Vi har en söndagsutflykt till skogen. Vi bygger kojor, leker, letar blommor, pinnar, stenar, kottar. Så har vi med picknick och sitter och äter den i skogen - oftast i en koja. :)

Idag var vi också ute i skogen, fast bara från klockan 11:30 ungefär, till nyss. Denna gången hade jag dock en massa mail och annat att skriva och svara på, så jag var inte lika aktiv i leken. :/ Men det gick bra ändå. Jag satt och hejade på och barnet fick utforska lite på egen hand. :D

Vi hade tänkt Skansen idag, men ångrade oss i sista stund. Skönt! ;)
    Tycker jag låter jättefint. Mysig heldag med familjen, så brukade vi ockå ha det. Mycket utflykter och familjetid. Starkt av min mamma som var ensamstående till 3.
Svar på tråden Är det viktigt för barn att röra på sig varje dag?