ummsumaya skrev 2015-03-18 13:59:48 följande:
Tror jag också är bra. Speciellt i ett land som Sverige, där det är svårt att få i sig D-vitamin då solen inte är så stark. Plus att frisk luft brukar göra alla gott, även vuxna, och barnen blir mer lugna och trötta på kvällarna efter att varit ute.
Precis det är mycket viktigare här, sen kan man ändå behöva ge kosttillskott men man ska ju utnyttja solen så ofta som möjligt.
Ja frisk luft har en väldigt läkande effekt för både kropp och själ. Ibland kan man bo i hus/lägenhet som inte har så bra ventilation eller helt enkelt bara dålig luft och då är det ännu viktigare att vara ute mycket.
Finns hur mycket som helst man kan göra ute, har man trädgård så kan man alltid låta barnet hjälpa till eller ge små enkla sysselsättningar, eller går man i skogen och plockar kottar och pinnar som man kan pyssla med sedan, bygga koja av grenar, titta på djur (ha kikare med sig kanske), plocka bär om det är bärsäsong, cykel/gångutflykt med fika etc. Man får använda sin fantasi helt enkelt. Vi var ofta ute som små både själva och med föräldrarna. Så när jag får barn lär jag göra detsamma med mina. Samt jag har MS och då är D-vitamin extra viktigt så jag är ute så mycket som möjligt ändå. :) Hade jag inte varit tvungen att plugga så hade jag varit ute nu.