• Anonym (sara)

Till vilken ålder är det ok att dela rum med syskon?

Som rubriken lyder, till vilken ålder är det ok att dela rum med syskon? Bonusdottern på 10 år och sonen på 4 år delar rum men nu vill hon ha eget men det går inte och kommer inte gå heller.. hur hade ni löst det? flytt är inget alternativ. Ska man tvinga henne att dela eller säga att då får hon bo hos sin mamma mer?

• Svar på tråden Till vilken ålder är det ok att dela rum med syskon?
  • SandraP81

Jag tycker till runt 11-12 år. Sen är det inte speciellt schysst mot något av barnen. Men har man inget val så har man inte det. Men jag skulle hellre sova på soffan och låta ett av barnet ta föräldrarnas/förälderns sovrum. Man kan ju skaffa en bäddsoffa.

• nozpa

Klart att en 10 åring som efterfrågar eget rum ska få ha det. Hur kul är det att behöva dela med en 4 årig kille.
    Ni får väl dela med 4 åringen då.

Min 3,5 åring har delat med sin lillasyster. Det var för att jag ville det. Plötsligt ville 3,5 åringen ha sitt eget rum och självklart fick hon det. För mig är det självklart att barn ska ha egna rum om dom vill.

• Anonym (delad glädje - dubbel glädje)

Jag var 15 när min syster flyttade hemifrån, då fick jag eget rum. Det gick alldeles utmärkt att dela. 

• jenny99

Oj det är stor ålderskillnad,då hade jag verkligen försökt ordna eget rum till den stora.Ett alternativ är att den lilla delar rum med er,den stora får eget.Eller som min syster gjorde,hon bodde i vardagsrum så barnen fick var sitt rum.Det behövdes då dom var 11 år och 8 år.Detta var pga flera års väntan/kö på flytt till större lägenhet.

• Anonym (sara)

Inget alternativ att jag och sambon sover i vardagsrummet och min son kan inte dela rum med oss heller då vi inte får plats då yngsta barnet på 1 år sover inne hos oss.. 

• Anonym (sara)

Sen så är bonusdottern här varannan helg bara medans min son bor här på heltid

• SandraP81
    Anonym (sara) skrev 2015-03-18 11:34:30 följande:

Ja, då låter det som att ni inte har så mycket till val helt enkelt. I så fall får hon väl acceptera att dela. Om ni inte kan fixa en skiljevägg i vardagsrummet och göra en liten sänghörna där? Eller för all del dela av deras sovrum med en skiljevägg/draperi?
  • nozpa

Kan inte 4 åringen sova med er varannan helg då? Att han har kvar sina saker i sitt rum, men bara sover där inne på en madrass eller så. Han har ju eget rum i övrig tid, eller att han sover i vardagsrummet när storasyster är där?
  • Anonym (Fem i familjen)

Men hur har ni tänkt er detta när ni valde att få först ett gemensamt barn och därefter ett andra gemensamt barn?

Storasystern fanns ju redan i familjen.

För mig är tydligt att ni har skaffat en alltför liten bostad om det bara finns två sovrum till fem personer!

• Påven Johanna

Jaså, inte mer. Nej, men då går det förstås utmärkt att tvinga henne. Eller om du föredrar det - tala om för henne att hon får bo bara med sin mamma. 

Om din son en dag inte vill dela längre, får han välja på tvång eller farsa då? Eller blir det kanske gatan direkt? 
Svar på tråden Till vilken ålder är det ok att dela rum med syskon?