Jag och min man har försökt sedan i juni 2012, så treårsgränsen närmade sig med stormsteg. Vi fick förklaringen manlig faktor då makens spermier är väldigt få och väldigt långsamma, så vi passerade raka vägen till ICSI på en gång.
Första försöket med IVF gjorde vi i augusti 2014. Jag blev kraftigt överstimulerad, men vi fick 7 embryon av toppkvalitet. Ett till mig, sex till frysen. Det gick inte vägen, och efter det ville kroppen inte fungera som den skulle. Det dröjde nästan fyra månader innan jag kunde få göra nästa försök, vårt första FET, och då med hjälp av hormoner.
Strax före återförandet blev jag sjukskriven på heltid för stress, så det tog extra hårt när försöket misslyckades. Tack och lov fick vi påbörja vårt andra FET direkt efter, även denna gång stimulerat. Från dag ett bestämde jag mig för att försöka vara mer positiv för min och makens skull, och i sanningens namn kändes det bra redan vid återförandet. Det blev en väldigt synlig prick i livmodern, därav kallar jag den "pricken":
Jag har haft väldigt, väldigt mycket symptom från dag ett egentligen, förmodligen eftersom jag reagerar väldigt starkt på progesteron (Lutinus). Jag har huvudvärk, mår illa, är yr, det stramar i magen, jag har begär efter konstig mat (för mig i alla fall), brösten bränner till och från och är stora, humöret är hätskt... Det är säkert mer, men det räcker så ;)