• Amanda84

Tips på feta mellanmål till smal 8-månaders

Min åttamånaders är lång men väldigt smal. Han börjar dala på viktkurvan på BVC nu och är han 74 cm lång men väger bara 8,4 kg.

BVC oroas inte över hans vikt eftersom pappan är väldigt mager men gav som enda tips att hälla på en extra matsked olja över maten. Men det gör jag redan! Han får matolja eller smör till nästan allt han äter. Jag skulle behöva tips på feta mellanmål.

Till mellanmål brukar han äta en halv smörgås+halv banan+Kvarg. Ibland gröt+smörgås. Eller smörgås+kokt mosad morot med smör. Jag har också börjat ge mosad avokado.

Sonen är allergisk mot ägg och fisk samt avskyr ost men äter i stort sett allt annat.

Har ni fler tips på rejäla mellanmål med mycket fett?

• Svar på tråden Tips på feta mellanmål till smal 8-månaders
  • Fjäril kär

vad äter han för övrigt under dagen?  välling/amning nattetid? 

Att få upp vikt handlar inte bara om att tillsätta fett utan också se över hur hela dagens matintag ser ut för övrigt. Det kan finnas saker att justera över hela dagen.  

• Santin

Min lilla spinkis äter mycket avokado som mellanmål. Till all mat/gröt/välling tillsätts smör.

• Amanda84

Ungefär så här äter han:

Kl 6.15: en flaska välling

Kl 8.30: "mellanmål" (som exemplen i ts)

Kl 11.30 en hel barnmatsburk från 8 månader med extra fett + frukt eller grönsaker.

Kl 14.30 mellanmål

Kl 17: äter han av vår kvällsmat eller ibland en hel barnmatsburk. Blandar alltid i extra fett

Kl 18: en hel flaska välling

Utöver det så äter han alltid några skedar av sambons mat minst en gång om dagen eftersom sambon ofta äter andra tider än oss. Jag upplever att sonen äter väldigt mycket om man jämför med andra barn i samma ålder men ändå så "händer" det inte så mycket med vikten. Han sover hela nätterna och äter ingenting då.

• CissiJissi

Fascinerande att barn är så olika! Min son är 20 månader, god och rund, men har aldrig ätit så mycket som din gör nu enligt dey schemat!:) han ammas dock och har alltid fått mycket därifrån, så det är svårt att veta exakt hur mycket han får i sin helhet! Men det låter nog som att du gör allt rätt och ska fortsätta så!:)

Mina favoriter är annars: linfröolja, avokado, banan, sötpotatis, vita stora bönor, kikärtor, lax, makrill, dadlar, pumpa..

Svar på tråden Tips på feta mellanmål till smal 8-månaders