Exet styr umgänget med barnen - en riktig mardröm
För att det här ska bli så läsbart som möjligt tar jag den kortkorta versionen.
Skilsmässa tre år sedan.
År ett: Växelvis boende för barnen. Inga problem.
Exet ville försöka igen. Nekade. Han blev bitter och svartsjuk. Det eskalerade. Blev hotad.
Stress på jobbet, snudd på utbränd.
Bilolycka. Mer stress.
År två: växelvis boende. Exet bitter fortfarande. Samtal med kvinnojour etc. Vid ett tillfälle råkade jag somna i soffan efter ett par glas vin en fredagkväll. Exet ringde just då till sonen, fick veta att jag sov. Stormade in i mitt hem och tog med sig barnen. Helvetet börjar. Exet uppvuxen med pappa som var alkoholist och flippade ur totalt. Sonen problem med vänner etc i skolan, agerar ut, orosanälan från skolan. Entré soc. Blir granskad men inte ifrågasatt.
Barnens mormor blir allvarligt sjuk, dör hastigt och även om det var väntat var det ett hårt slag. Orkade inte med barnen, de fick vara mer hos exet, han ställde upp. Jag byter jobb.
Exet börjar hävda att det är bättre om barnen inte är så mycket hos mig. OBS ingen vårdnadsfrågor, däremot umgänge ifrågasätts då jag inte mått så bra av förklarliga själ.
Vi skaffar oss advokater båda två.
År tre: nattsvart. Tvister hit och dit om barnens umgänge. I nuläget får de sova hos mig bara varannan helg, han hävdar att han är orolig för att jag ska dricka. Vilket jag inte gör. Är ingen renlevnadsmänniska till 100% men tränar fem sex dagar per vecka, och en för hög alkoholkonsumtion skulle ställa till det vad gäller träningen.
Jag känner det som att han är så trampad på tårna av att jag lämnade honom, att han ska trycka dit mig till varje pris. Enligt kvinnojourens analys har han starka psykopatdrag. Jag kan nog instämma, han har trakasserat, hotat mig. När han ringer vågar jag inte längre svara då jag inte vet om han är på bra humör eller om jag ska få höra som vanligt hur dålig jag är.
Jag vet faktiskt inte hur länge jag kommer att orka det här. Domstol, ny utredning, mitt liv ska granskas? Är helt förtvivlad. Barnen blir 10 och 12 så det finns ju ett ljus i tunneln i att de snart räknas som de får bestämma själva. Exet är en trygg pappa men mot mig är han fruktansvärd.
Några tips? Någon som upplevt liknande?
Tack för att ni orkade läsa.