• DreamerM

Vällingen blev en gröt!?

Hoppas nån kan hjälpa mig här. Har en son på 9 månader som vaknar och vill äta på natten. BVC säger, ge en flaska välling istället för ersättningen han är uppfödd på till nattmål, då ska han hålla sig sovande hela natten.
    Sagt och gjort, jag går och köper Sempers fullkornsvälling från 8 månader igår. Ska blanda denna igår kväll och gör enligt konstens alla regler, men vällingen kommer inte ut ur flaskan. Förbaskad och med en hysteriskt gråtande pojke skär jag upp nappen till flaskan så det istället är en skåra istället för ett hål. Likt förbannat rent ut sagt, kommer vällingen inte ut!
    Jag ledsnar och slänger skiten, det är ju fasen mer som gröt än något annat när jag häller ut det! Vad gick fel egentligen? Vad ska jag göra?

På facebook får jag tipset att höfta lite, ehh går det verkligen? På Sempers hemsida står det att för mycket pulver kan ge förstoppning. BVC är på utbildning just idag av alla dagar.
    Snälla, vet nån hur jag ska bära mig åt?

• Svar på tråden Vällingen blev en gröt!?
  • Fantasilös

Men du märker väl när du skakar flaskan om det är för tjockt? Då får du ju hälla i mer vatten.

• DreamerM
    Fantasilös skrev 2015-03-16 10:35:38 följande:

Men du märker väl när du skakar flaskan om det är för tjockt? Då får du ju hälla i mer vatten.

Nej det var just det jag inte märkte. Var bara svårt att få pulvret att lösas upp. Förstår liksom inte hur den kunde bli så, om man följer tabellen på förpackningen ska det väl bli välling och inte gröt tänkte jag. Men det var tydligen dumt tänkt.
  • isolande

Värm vällingen i kastrull och vispa så blir det garanterat klumpfritt. Ca 1 msk pulver/0,5 dl vatten. Byt pip till flaskan, du kan inte ha samma som till ersättningen, det går för trögt. Kolla i affären vilket nr du ska ha på hålstorleken.

Lycka till!

• LFF

Du kan inte ha samma nappstorlek som till ersättningen, då kommer inte ett skvatt ut. Sen kan det bli lite klumpigt om man inte skakar rätt, prova att vispa ut vällingen istället. Gör i en bunke så märker du ju om det behövs mer vatten. Min har ätit välling sen 6 månader, slutade helt med nattamat vid året. Då hade vi fasat ut den så det mest bara var 1dl vatten kvar. 

• Dixie

blandade du direkt i flaskan? ofta kan det ju fastna pulver i nappen då. 

• DreamerM

Jag hade helt enkelt inte tänkt på att byta nappen, och hade ingen med större hål, därför skar jag upp den nappen jag hade helt enkelt.
    Jag blandade mycket riktigt i flaskan direkt, men kör på kastrull ikväll tror jag. Jättelöjligt men jag tyckte det var skitsvårt, blev verkligen inte bra alls. Tack snälla för tipsen!

• Natulcien

Ge honom ersättningen istället. Den innehåller ju mer näring än välling.

• DreamerM
    Natulcien skrev 2015-03-16 17:51:48 följande:

Ge honom ersättningen istället. Den innehåller ju mer näring än välling.

Han har alltid fått ersättning, men blev rekommenderad av BVC att ge välling på kvällen då han vaknar och är hungrig på natten.
  • Amanda84

Jag tror att du har fel napp. Jag gjorde nämligen exakt samma misstag när sonen skulle äta välling. Prova med en större napp och skaka flaskan riktigt hårt innan och efter du har värmt den i mikron.

• Kira2

Blanda först med vatten och micra sen. Du måste tagit tvärt om på vatten och pulver?

• Lizzie 83

Som sagt, man måste ha en annan napp till välling. Sen kan det vara bra att inte börja med fullkornsvälling direkt utan ta vanlig havre eller majsvälling. Annars kan magen reagera.

Jag tar alltid 2 dl vatten i flaskan, 4 msk pulver. Sätter på locket och skakar. Tar av locket och värmer, sätter på locket och skakar igen innan matningen. Ibland fastnar lite pulver i nappen som jag bara brukar klämma bort.

Svar på tråden Vällingen blev en gröt!?