• Mellanmjölkens land

Byxor till en smalis

Jag skulle behöva tips på byxor som är smala i midjan.

Vår äldsta dotter är snart 4 år och har 110 eller 110/116 i längd. I midjan sitter däremot lillasysters byxor i 86/92 bra (farmor råkade ta fel byxor när hon var här och hälsade på i feb). Vi har precis börjat använda 98/104 på trosor men vissa modeller är det fortfarande 86/92 som väller.

Vi gillar Lindex velourbyxor och de i 104 sitter rätt ok i midjan men börjar tyvärr bli lite korta i benen. Byxorna ska vara mjuka, praktiska och lekvänliga.B

• Svar på tråden Byxor till en smalis
  • silvergirl

Jeans och twill finns ju oftast i slimmad modell också, det har funkat på min smala son. Hm och pop brukar jag köpa från. Är det för stelt så är det väl tights som gäller..

• Mellanmjölkens land

Tidigare år har hon haft jeans med mudd i midjan, ganska lös modell. Hon har inte extremt smala ben utan det är mest att hon har en pytteliten rumpa.

Ska kolla Villervalla

• jennyz

Mina tjejer är rätt smala, jag måste ofta köpa byxor med justerbar midja de är guld värda! Annars halkar de ner hela tiden, det finns ju båda för tights jeans och andra typer av byxor, pop har perfekta tajts tycker jag...

• Mialinnea

Min dotter är också smal. Köper mest polarns thights och har som byxor. Tycker precis som någon innan i tråden att Villervalla funkar bra också.

• liol1973

Vi har också en smal tjej. Vi kör på mycket tights (så länge som dem sitter fast över lår och rumpa gör det inget att dem glipar i midjan (resåren kan ofta vikas ner mot höften också för att sitta bättre). Lindex har mjukbyxor med snöre i midjan, och med jämna mellan rum kommer det in en byxmodell med justerbar resår i midjan. När en sån kommer på en snygg och skön byxa köper jag på mig olika färger och köper också några i större storlekar.

För oss är det just justerbar resår som gäller, mindre modeller tycker jag ofta är för tighta och oföljsamma för en klättrare. Dottern blir enormt frustrerad om hennes lek begränsas av hennes kläder, så knät måste kunnas dras upp i axelhöjd utan problem annars ratas byxorna för all framtid... ;)

• fluu

Har också en smalis. Vi köper enbart byxor med snöre, allt annat åker ner på ungen. Annars är mycket från nameit och molo smalt. Håller inte med om att villervalla är smala i modellen, snarare tvärtom.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Mellanmjölkens land

Som det ser ut just nu tänkte jag nog fixa shorts åt henne genom att köpa mjukisbyxor i 86/92 eller 98/104 och klippa av så att de slutar lite under knäna, tyvärr löser det ju varken tiden fram till sommaren eller lite svalare dagar på sommaren.

Leggings har vi undvikit eftersom hon går ganska hårt åt sina kläder så vi har valt kläder som håller för det snarare än att begränsa henne

• tulip79

Till min smaliskille har vi flera byxor från Åhléns i slim fit. Nog borde det finnas för tjejer oxå?

• cosinus

Har 3 riktiga smalisar.

Meandi har några smala modeller som funkar på sönerna.
    Tights funkar iaf i vissa fall. Vill man ha riktigt tighta tights så har meetoo en modell som heter gelippa leggins. De är både smala och lite tjockare så de håller lite bättre.

Åhlens har rätt smala kläder, KappAhl kan också funka.

• Duckan

Jeans är jättesvårt för smala barn. Vår dotter drar 128 på längden, men icke på bredden så att säga. Det hon kan ha är sk jeansleggings om de är riktigt tajta.
    Dock föredrar hon själv tjockare tights som finns på H&M och de passar henne.

• Judiths

Tänkte också tipsa om gelippa leggings från mee too, de är de enda som sitter som tights på min smalis. Även strumpbyxor kan vara bra tycker jag, tror det är villervallas som är rätt smala i modellen.

Annars tycker jag att pops tights med ställbar midja funkar bra som mjukisbyxa om man drar åt resåren, vanliga mjukisbyxor blir ofta alldeles för vida och otympliga.

• anyXX

Har också en smalis! Tights tycker jag är svårt för de är ofta stora i midjan. Lindex har rätt breda byxor, kappahl är bättre. Var idag och köpte byxor till min tjej. De hade en modell med drapå-jeans i tight med ändå rörlig modell, reglerbar midja. Passade min tjej :)

flicka 2008 & pojke 2010
Svar på tråden Byxor till en smalis