• AnnieAnniee

Ny kattägare, Behöver svar på frågor!

Hej! har nyss skaffat en katt på ca 8 månader. En rolig pigg liten kille. 

Men jag är lite osäker om vissa saker som jag undrade ifall ni kattägare kan svara på? Detta är nämligen min första katt. 

1. Hur klipper ni klorna på era katter? Min katt blev väldigt stressad när jag hade honom i bilen när han skulle kastreras och skrek/jamade för fullt. Så känner inte för att köra ca 30 min till närmsta djuraffär för att klippa klorna sen tillbaka. Så jag köpte en klosax och frågade dem i affären hur man klipper så jag har koll på det. Men han låter inte mig klippa dem utan blir jättearg och rycker iväg. Har ni några knep på hur man skulle kunna göra?

2. När bör man mata dem? För tillfället har jag bara en full matskål som jag fyller när den är tom men hörde att man ska ge dem mat en viss tid.
    Hur mycket det som vi? Morgon, eftermiddag och kväll då jag bör fylla matskålen?

3. Kan man vänja honom vid annan mat? Han äter Royal Canin steralized, men äter absolut inget annat. Inte ens våtfoder. 

4. Han jamar också väldigt mycket. Vad kan det bero på? Tänkte dra till veterinären för att se så det inte är något fysiskt. Men det verkar inte så då han är så glad o pigg. Men han jamar i princip HELA TIDEN. men dock bara när han är med mig. Jag ger honom mycket kärlek, leker med honom med olika leksaker osv så jag tror inte att han känner sig ensam. 

5. Hur hindrar man dem från att bli överviktiga? I princip alla jag känner som har katter har överviktiga katter.

Har ni övriga tips på vad innekatter tycker om att göra eller annat? Skriv gärna! behöver lite tips efter som jag är ny med det här :)

Tackar för svar i förskott!

• Svar på tråden Ny kattägare, Behöver svar på frågor!
  • Anonym (Guldfisken)

1. Var bestämd och snabb. (Skaffa klös-pelare).
    2. En katt brukar säga till när det är för lite mat i skålen. Prova dig fram.
    3. Är han nöjd med den så varför inte ge honom den. Vi hade en katt som åt allt, även glass..
    4. Han jamar, pratar med dig. Troligen uttråkad och kallar på andra.
    5. Motion och kontrollerad kosthållning.

Katter tycker om att ligga högt uppe.
    Katter älskar värme och att sola sig.
    Katter är flockdjur, gillar att ha kompisar.
    Han katter har som sport att rymma. Håll koll på fönster och dörrar alltså.
    Rymmer han, var inte orolig, han kommer hem igen.
    Stäng toalett locket.

• Anonym (lilla jag)

1: jag tycker det är praktiakt att ha klippta klor om det är en innekatt. Ska den vara ute oxå så skulle jag låta dom vara. Jag skulle ta det försiktigt, när du gosar med hpnom så klappa på tassarna för att sen klippa försiktigt.

2: Sålänge dom äter lagom mkt så kan det stå framme. En katt ska äta ofta och lite så att ge honom mat 3 ggr/dag om han äter upp allt direkt är inte optimalt utan isf minst 5 ggr/dag. Finns foderkoppar för Royal där du kan se hur mkt han äter.

3: Varför vill du byta foder på han? Royal är absolut ett bra foder han kan fortsätta äta. Blötmat behöver han inte äta så vill han inte så bråka int med han om det.

4: En del katter är väldigt pratiga,framförallt vissa raser. Jättebra att du kollar upp honom. Men tror helt enkelt att det är sån han är.

5: Genom att ge honom ett bra foder! Kolla så han inte överäter. Lek mkt med han så han får röra sig. Finns bra foderlabyrinter där dom måste jobba för varje kula dom ska äta,då äter dom ofta inte lika mkt som när det ligger i skål.

• lilly

1) vi har också klosax. Mitt enda tips egentligen är bara att hålla fast katten. Efter ett tag vänjer den sig. Den är förmodligen bara rädd. Visa den att det inte är farligt. Ett annat alternativ är att du köper en klösbräda till katten, då behöver man inte klippa naglarna lika ofta plus att katten kanske klöser mindre på andra saker (soffan, stolar, mattor).

2) vi ger våra katter mat morgon förmiddag middg och kväll. Kanske 5 ggr per dag. Men ge katten mat när den är hungrig. Vår ena katt är alltid hungrig men ibland får man stå emot.

3) ja det kan man. I början vill kanske inte katten äta, men ge inte effer. Förr eller senare måste den äta och då duger det med ny mat som man sen fortsätter ge. Men vänta klart inte för länge, om katten vägrar äta på ett dygn får man klart ge den den maten katten vill ha men om det bara är tillfälligt 'trots' är det en annan sak.

4) förmodligen för den njuter, är lite rädd eller nervös, främmande ..om du misstänker att katten mår dåligt- kontakta veterinär.

5) ge inte för mycket mat, se till att katten rör på sig.

ett övrigt tips är att katter är sällskapliga djur, lämna inte katten ensam för mycket. Vi har två katter så de leker med varann men en ensam katt är förmodligen i mer behov av sällskap. Katter mår bra av att vara ute med så om du har möjlighet släpp ut katten då och då. Antingen fritt eller i koppel.

• Tonensu

Klipper klorna när hon sover med klosax. Vaknar hon får man vara lite snabb. Gällande vad du kan göra så rekommenderar jag ett katträd. Väldigt bra sätt att aktivera plus att det har stolpar som katten kan klösa på. Vår katt har alltid tillgång till torrfoder men får även mjukmat morgon och kväll.

• albastro

1. Våra katter vande jag genom att först få dom lugna i knät. Kela, mys...
    När dom var vana med det så kom klosaxen fram.
    Visade upp den, lät dom nosa.
    Pillade dom på tassarna, tog tag och spretade fram dom.
    Klipper en i taget.
    Låt katten fly om den vill. Lugna och börja om efter en stund.
    Låt det ta tid, hellre en lugn o trygg katt än att den är rädd.
    glöm inte berömma och kela med den.

2. Här hemma står det mat framme dygnet runt.

3. När jag har bytt foder så har jag blandat med det gamla. Ersatt 25 % först med det nya. När det är uppätet så 50 osv.

4. Kan bero på ras. Men troligtvis för den pratar med dig.

5. Motion och bra mat

• SasuButt

1: jag personligen klipper inte klorna på mina katter men ett knep är att sätta en klädnypa i nackskinner på dom (Det skadar dom inte) Då blir dom lite stela och stretar inte emot så mycket, de får den känslan dom får som kattungar när deras mamma bär dom i nackskinnet, så detta skadar och gör inte ont på något sätt, rekommenderar dock att skaffa en klöspelare med kattmynta på.

2: Jag brukar bara fylla matskålen, detta beror helt på ifall din katt är matglad eller inte, om den äter upp en skål på mindre än 2 timmar rekommenderar jag att ge den mat vid speciella  t.ex. Frukost, lunch middag. kolla hur mycket rekomendations dosen är på paketen för just din katts vikt och ålder :)

3: Katter är petiga djur, ifall du vill ändra foder får du göra det smått under en lång period (Lägga i lite av det nya fodret från början sen öka mängden var 2-3e dag)

4: Som jag sa på 2an, kolla påsens doser, beroende på vikt och ålder så står det en viss mängd de ska ha varje dag. samt att ge vid speciella tider så att du kan styra dess matintag. Har aldrig i hela mitt liv haft en överviktig katt genom att följa doseringen :)

5: Vissa katter älskar att prata, så detta kan vara ett vanligt beteende, hans sätt att visa att han älskar dig. Men det kan också vara något fysiskt fel så rekomenderar att åka till veterinären med honom

På övriga tips så kan jag rekomendera att ta honom på promenader utomhus :) hjälper mina katter att lugna ner sig när de jamar eller har överskottsenergi, det lugnar också försöken att rymma :)

/MVH Elina, Lilo & Smulan

• Anonym (Hondendär)

Jag brukar muta katten när jag ska klippa klorna på honom. Han Hatar att få klorna klippta, men det gäller att vara snabb och samtidigt lugn men bestämd. Det går bättre och bättre.
    Min man brukar hålla i katten medan jag klipper klorna. Efteråt får han gotte och massa beröm när han har varit lugn o fin. Jag börjar kloklippningen med att ta fram godiset så han ser det, sen klipper jag, sen får han gotte och gos ;)
    Men som sagt; var lugn men bestämd. Bli inte upprörd när han stretar emot, det hjälper varken dig eller katten. Lyckas du hitta en rutin ni både två trivs med så kommer kloklippningen gå bra till slut!
    Jag hade en annan katt som automatiskt spärrade ut klorna så jag kunde klippa dom på henne ;) Hon hade lärt sig att det gick snabbt, och att man fick massa beröm och nåt gott efteråt ;)

Svar på tråden Ny kattägare, Behöver svar på frågor!