Ny kattägare, Behöver svar på frågor!
Hej! har nyss skaffat en katt på ca 8 månader. En rolig pigg liten kille.
Men jag är lite osäker om vissa saker som jag undrade ifall ni kattägare kan svara på? Detta är nämligen min första katt.
1. Hur klipper ni klorna på era katter? Min katt blev väldigt stressad när jag hade honom i bilen när han skulle kastreras och skrek/jamade för fullt. Så känner inte för att köra ca 30 min till närmsta djuraffär för att klippa klorna sen tillbaka. Så jag köpte en klosax och frågade dem i affären hur man klipper så jag har koll på det. Men han låter inte mig klippa dem utan blir jättearg och rycker iväg. Har ni några knep på hur man skulle kunna göra?
2. När bör man mata dem? För tillfället har jag bara en full matskål som jag fyller när den är tom men hörde att man ska ge dem mat en viss tid.
Hur mycket det som vi? Morgon, eftermiddag och kväll då jag bör fylla matskålen?
3. Kan man vänja honom vid annan mat? Han äter Royal Canin steralized, men äter absolut inget annat. Inte ens våtfoder.
4. Han jamar också väldigt mycket. Vad kan det bero på? Tänkte dra till veterinären för att se så det inte är något fysiskt. Men det verkar inte så då han är så glad o pigg. Men han jamar i princip HELA TIDEN. men dock bara när han är med mig. Jag ger honom mycket kärlek, leker med honom med olika leksaker osv så jag tror inte att han känner sig ensam.
5. Hur hindrar man dem från att bli överviktiga? I princip alla jag känner som har katter har överviktiga katter.
Har ni övriga tips på vad innekatter tycker om att göra eller annat? Skriv gärna! behöver lite tips efter som jag är ny med det här :)
Tackar för svar i förskott!