• Eva 763

sluta med att amma till sömns!?

Hjälp! Min dotter på 3 1/2 månad somnar ju bara vid bröstet! Har sådana procedurer på kvällarna! Ammar, somnar - lägger i sin säng, vaknar. Osv osv tills klockan är allt mellan 22-00! På dagarna kan hon bara sova om jag ligger kvar bredvid lr om vi åker bil!
    Amning som sömnmedel är nog inte så bra i det stora hela känner jag nu ???? ngn annan som har lr haft likadana problem? Mottager gärna tips! ????

• Svar på tråden sluta med att amma till sömns!?
  • lövet2

Oftast är det inte amningen som är problemet, utan det är sovplatsen som ställer till det. Har du prövat att inte lägga undan babyn utan lägga henne på ett täcke inne i köket eller var du nu håller till? På kvällen kanske du kan sitta framför TV:n/datorn och amma, och så bara lägga ned henne i samma rum. Det är vanligt med mycket ätande kvällstid i den åldern, och det är också vanligt med sena kvällar. De flesta sover bättre om de inte ligger ensamma i ett tyst och mörkt rum, och när hon ändå vaknar har du henne nära till hands. När du själv lägger dig, så kan du ju bara lyfta över henne.

• Natulcien
    lövet2 skrev 2015-03-13 17:08:57 följande:

Oftast är det inte amningen som är problemet, utan det är sovplatsen som ställer till det. Har du prövat att inte lägga undan babyn utan lägga henne på ett täcke inne i köket eller var du nu håller till? På kvällen kanske du kan sitta framför TV:n/datorn och amma, och så bara lägga ned henne i samma rum. Det är vanligt med mycket ätande kvällstid i den åldern, och det är också vanligt med sena kvällar. De flesta sover bättre om de inte ligger ensamma i ett tyst och mörkt rum, och när hon ändå vaknar har du henne nära till hands. När du själv lägger dig, så kan du ju bara lyfta över henne.

Håller med! När sonen var så liten så var han med oss på kvällarna, i soffan, eller var vi nu höll till, sovande i någons famn eller snuttande på bröstet, tills det var dags för oss alla att sova. Enklast så. Jag hade aldrig orkat springa ut och in i ett sovrum och plocka upp och ner i en säng, i alla fall.
    Det kan kännas jobbigt att vara sömnmedel när man är mitt uppe i det, men när bebisen slutar somna av amningen så inser man vilken fantastisk sömnmetod det var och saknar det...
  • Limaliie

Vår dotter är 7,5 månad och hon kan inte ligga själv utan ligger i vår famn om kvällarna. Halvtimmar går bra i perioder men inte nu i seperationsfasen.

Hon somnar antingen av amning eller vaggning.

Hon sover heller inte själv på dagarna utan jag ligger med henne i sängen för längst sömn. Det är bara sådan hon är och det får jag gå efter.

Det blir bättre framöver tänker jag.

• Eva 763

Jag tror att hon är social och kvällsmänniska. Ammade henne vid tv:n ikväll och hon somnade, la henne i babynestet bredvid mig i soffan - men hon vaknade direkt! Men nöjde sig med att ligga och prata med mig en lång stund :) somnade till slut sen vid 22.15 ungefär och då kunde jag lägga henne i sin säng. Hon vet vad hon vill!

• CissiJissi
    Natulcien skrev 2015-03-13 19:29:10 följande:

Håller med! När sonen var så liten så var han med oss på kvällarna, i soffan, eller var vi nu höll till, sovande i någons famn eller snuttande på bröstet, tills det var dags för oss alla att sova. Enklast så. Jag hade aldrig orkat springa ut och in i ett sovrum och plocka upp och ner i en säng, i alla fall.

Det kan kännas jobbigt att vara sömnmedel när man är mitt uppe i det, men när bebisen slutar somna av amningen så inser man vilken fantastisk sömnmetod det var och saknar det...

Samma här!! Supersmiiiidigt :)
  • Zuzanne

Mitt barn är 17 mån och ammas fortfarande till sömns, inget vi tänker sluta med.

• CissiJissi
    Zuzanne skrev 2015-03-13 23:52:07 följande:

Mitt barn är 17 mån och ammas fortfarande till sömns, inget vi tänker sluta med.

Samma här och min är 20 månader..
  • aelb

Var inte orolig, 3,5 månader är ingenting! Min dotter ammades till sömns i ett år. Efter det vid avvänjning fick hon en flaska välling och sedan bar jag henne tills hon somnade i famnen. Då kunde jag lägga ner henne. Det tog ett par veckor och tillslut kunde jag bara lägga ner henne i sängen efter vällingen och hon somnade själv. Hon började även sova hela natten när jag slutade amma, vilken dröm!!!

Svar på tråden sluta med att amma till sömns!?