• vi4ka87

Jobbig katt!

Har ganska stort problem med min katt, så hoppas nån kan komma med bra förslag.
    I februari 2014 skaffade jag en kattunge på 6 veckor, en hona. All har gått kanon bra i början. Hände tre olyckor, då hon kissat och bajsat på mattan, under hennes första veckan här. 
    Men nu till problemet. För tre veckor en bestämde jag mig att sterilisera katten då hon gärna går ut och jag kände jag inte ville ha några kattungar. Men två dagar efter operationer började katten utföra sina behov lite överallt i huset. Jag fick byta klädsel på mina möbler, lämna vardagsrums matta till kemtvätt pga lukten. Jag har försökt med piss off med det hjälper ej. Hon har tre lådor med Ever Clean kattsand i huset men de ignorerar hon helt. Har tvättlådorna och fyllt på med ny sand förra veckan med gav ingen effekt.
    Tänkte i fall det berodde på att hon ej fick få ut på en vecka efter ingreppet men nu går hon ut som vanligt men det hjälper ej problemet. 
    Har varit i kontakt med veterinären och de bara sa att vänta ut det hela, men det vet jag ej om jag har lust med och känns inte värt att få möblerna förstörda. 
    Båda jag och min dotter älskar verkligen kattskrället, men om det fortsätter så måste vi tyvärr lämna bort katten.

• Svar på tråden Jobbig katt!
  • SasuButt

Fyll en flaska med en sån där sprut på med vatten, så fort du ser att hon markerar spruta vatten på henne. se till att hon inte ser att det är du som sprutar. ifall hon inte ser dig kommer hon att koppla markerandet till att få vatten på sig.

• annaba

Det kan ta någon veckan innan hormonerna lagt sig efter kastreringen så hon är fortfarande påverkad av dem som om hon skulle löpa. Sannolikt är det rester av dem som gör att hon markerar utanför låda. Ge det lite mer tid för att låta det sista gå ur kroppen på henne.

• IceJossan

Troligen protestkissar hon för att hon har ont.
    Kontakta veterinären och hör om du kan få Metacam (smärtstillande för katt) utskrivet.

Svar på tråden Jobbig katt!