Låna till handpenningen?
Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn.
Jag studerar till förskollärare & har redan nu, med ett år kvar på utb,blivit erbjuen flertalet jobb runtom i stan där vi bor. Sambon tjänar ca 19 000kr netto /månad.
Vi bor sedan ett par år tillbaka i en nybyggd hyresrätt med en hyra på 10 270kr, vilket är väldigt dyrt för den här staden. Målet med detta var att se om vi klarade av det, för att då se om vi klarar en så hög kostnad varje månad och ändå kunna leva. Detta har fungerat bra, men vi har då inte kunnat lägga undan mycket pengar iochmed att jag studerar.
Vi vill så gärna köpa en bostadsrätt/radhus, men handpenningen finns inte pga vår nuvarandra höga hyra.
Jag har tittat runt på hemnet och räknat på att om vi skulle ta lån hos tex Lendo till handpenningen och sedan ta bolånet hos vår egen bank, så skulle vi ändå betala 2000kr LÄGRE varje månad, än vad vi gör nu.
Min fråga - hur tänker ni här? Vad gör vi? Har någon av er erfarenhet av detta? Har någon där ute tagit lån av tex Lendo till en handpenning? Några tips?
Det känns så onödigt att betala fruktansvärt mycket pengar varje månad när vi egentligen skulle kunna betala 2000kr mindre och då äga vårat boende. Vi har letat hyresrätter som är billigare men trots att vi har stått med i köerna i många år så ligger vi inte alls bra till.
Tacksam för alla tankar!