• Mamsterbabe

Låna till handpenningen?

Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn. 

Jag studerar till förskollärare & har redan nu, med ett år kvar på utb,blivit erbjuen flertalet jobb runtom i stan där vi bor. Sambon tjänar ca 19 000kr netto /månad. 

Vi bor sedan ett par år tillbaka i en nybyggd hyresrätt med en hyra på 10 270kr, vilket är väldigt dyrt för den här staden. Målet med detta var att se om vi klarade av det, för att då se om vi klarar en så hög kostnad varje månad och ändå kunna leva. Detta har fungerat bra, men vi har då inte kunnat lägga undan mycket pengar iochmed att jag studerar. 

Vi vill så gärna köpa en bostadsrätt/radhus, men handpenningen finns inte pga vår nuvarandra höga hyra. 
    Jag har tittat runt på hemnet och räknat på att om vi skulle ta lån hos tex Lendo till handpenningen och sedan ta bolånet hos vår egen bank, så skulle vi ändå betala 2000kr LÄGRE varje månad, än vad vi gör nu. 

Min fråga - hur tänker ni här? Vad gör vi? Har någon av er erfarenhet av detta? Har någon där ute tagit lån av tex Lendo till en handpenning? Några tips? 

Det känns så onödigt att betala fruktansvärt mycket pengar varje månad när vi egentligen skulle kunna betala 2000kr mindre och då äga vårat boende. Vi har letat hyresrätter som är billigare men trots att vi har stått med i köerna i många år så ligger vi inte alls bra till. 

Tacksam för alla tankar!

• Svar på tråden Låna till handpenningen?
  • Kjell2

Kolla först om ni kan få ett bolån på den summa ni vill ha.

Har ni möjlighet att ha någon medlåntagare, en nära släktning, t ex ökar era möjligheter rejält att få ett lån till handpenningen hos banken till vettiga vilkor.

• Anonym (lycka till)

Jag tycker det låter som en bra ide. Med de 2000 kr ni då skulle tjäna skulle ni ju då använda till att betala av lendolånet (i första hand). Sen att bostadsrätter och hus stiger i värde vart efter åren går är ju heller inte helt fel.

Om man köper bostad nu istället för om ex 1 år så behöver man heller inte bekymra sig över de nya amorteringskraven som evt infaller fr om september i år. De som kräver att man betalar av huset ned till 50% av husets värde.

Jag lånade upp till taknocken för 6 år sen för mitt hus. Värdet på detta hus har stigit med 30-40% under dessa få år. I år ska jag värdera om det och baka in alla topplån i bottenlånet.

• Ekolina85

När jag köpte min första lägenhet så hade jag endast 5% i kontantinsats för mig gick det bra men jag är ensamstående och har inga barn. För er ser det annorlunda ut.

Jag skriver inte detta för att krossa era drömmar utan det är så här de allra flesta bankerna resonerar.

Bankerna ser inte CSN som en inkomst så de kommer med största sannolikhet räkna på att din sambos lön ska räcka till både dig och era två barn. De räknar med en viss summa per vuxen och en viss summa per barn som man ska ha kvar efter att boendet är betalt. Denna summa är lite olika på olika banker men runt 7000 kr per vuxen och 2000 kr per barn. 

För er innebär detta att ni efter att boendet är betalt ska ha kvar 18 000 kr. Det betyder att ni enligt deras kalkyl kan ha ett boende som kostar runt 3000 (inräknat barnbidrag för 2 barn).

Jag rekommenderar att du studerar klart och efter det börjar kolla på bostadsrätt eller radhus.

Alternativet är annars medlåntagare om ni har den möjligheten?

Hur som helst, lycka till :)

• Anonym (*))

Varför satte ni er i en sådan dyr lägenhet istället för en billigare och sparade mellanskillnaden?

Sedan är det ju så, att om ni lånar till allt så måste ni amortera.

• Anonym (m)
    Anonym (lycka till) skrev 2015-03-12 16:34:39 följande:

Jag tycker det låter som en bra ide. Med de 2000 kr ni då skulle tjäna skulle ni ju då använda till att betala av lendolånet (i första hand). Sen att bostadsrätter och hus stiger i värde vart efter åren går är ju heller inte helt fel.

Om man köper bostad nu istället för om ex 1 år så behöver man heller inte bekymra sig över de nya amorteringskraven som evt infaller fr om september i år. De som kräver att man betalar av huset ned till 50% av husets värde.

Jag lånade upp till taknocken för 6 år sen för mitt hus. Värdet på detta hus har stigit med 30-40% under dessa få år. I år ska jag värdera om det och baka in alla topplån i bottenlånet.

Varför tror alla att hus/bostadsrättspriser kommer stiga i all oändlighet?
Svar på tråden Låna till handpenningen?