• spellnell

Statistik

Hej!

Någon härinne som vet lite statistik när det kommer till äggdonation?

Hur många blir gravida?

Hur många av de som blir gravida får missfall innan v 13?

Har letat ihjäl mig på internet för att försöka hitta några siffror, men hittar konstigt nog inget.

• Svar på tråden Statistik
  • Strato

Hej!

Jag vet inte men skulle tro att det borde vara exakt samma som för ivf - att allt typ beror på kvalitén på det donerade ägget.

Ser inte att det är någon skillnad mellan en äggdonation och en vanlig ivf/fet. Vilken skulle det vara? :)

spellnell skrev 2015-03-12 16:23:55 följande:

Hej!

Någon härinne som vet lite statistik när det kommer till äggdonation?

Hur många blir gravida?

Hur många av de som blir gravida får missfall innan v 13?

Har letat ihjäl mig på internet för att försöka hitta några siffror, men hittar konstigt nog inget.

• spellnell

Fast att det är större risk för missfall första 12 veckorna vid äggdonation vet jag. Antar att det beror på att det är ett för kroppen främmande "organ" vilket gör att äggstockar, livmoder och ägg inte kan kommunicera som vanligt, och att risken för bortstötning därför ökar. Precis som vid organtransplantationer.  (Dock är jag inte 100% säker på att det är exakt så.)

Hur som helst så är det mer själva siffrorna/statistiken jag var ute efter.
    Typ hur många blir gravida, och hur många av graviditeterna leder till missfall alternativt förlossning Skrattande

• Jag är bara jag

Vi gör embryodonation och enligt deras statistisk blir ca 45% gravida av 2 blastisar vid FET och ca 65% gravida av 2 blastisar vid ET. Missfallsrisken borde rimligen vara mycket lägre än normalt p.g.a att det är nån ung kvinnas ägg! Normalt sett i min ålder är ju m.f-risken minst 80% och då skulle man ju inte ens få göra ED om det vore så stor risk!  

• spellnell

Så här står det om äggdonation när man läser på olika klinikers hemsidor. (Plus att jag blivit informerad av min barnmorska på Huddinge att risken för missfall är högre första trimestern vid äggdonation. Däremot hittar jag ingen statistik, men får helt enkelt fråga nästa gång jag träffar barnmorskan.) Skrattande

Medicinska problem

Äggmottagare har tyvärr en ökad risk för missfall under den första trimestern (12 veckor). Anledningen till detta är att även om det östrogen och progesteron som du tar för att stödja din graviditet fungera på exakt samma sätt som om graviditeten inträffat naturligt är dialogen mellan embryo, äggstockar och livmoder annorlunda. I en "naturlig" graviditet producerar embryot ett hormon som kallas HCG, vilket stimulerar hormonproduktionen i den gula kroppen i äggstocken. Äggstockarna producerar sedan hormoner för att stödja graviditet i livmodern. Denna dialog förekommer inte under en graviditet som uppnåtts genom äggdonation.

• Jag är bara jag

De måste mena ökad risk jämfört med andra i samma ålder som donatorn för det kan ju absolut inte gälla kvinnans ålder! Då skulle risken för mig vara 85% att få m.f och det finns ju inte på kartan att risken är så hög. Dessutom produceras ju visst hcg även vid ÄD/ED,jag fattar inte vad de menar ö.h.t. Jag känner ingen som fått m.f efter ÄD/ED faktiskt.

• spellnell

Självklart menar de ökad risk jämfört med andra i samma ålder som donatorn. Att det däremot är mindre risk för missfall jämfört med kvinnor i min ålder (40) säger nästan sig självt. Donatorns ålder har ju i princip ingen som helst betydelse.

Dom menar ju inte att det inte produceras hcg, utan att dialogen mellan embryo, äggstockar och livmoder inte fungerar på samma sätt som vid en vanlig graviditet, därför ökar risken för missfall.

Jag känner faktiskt inte en enda som ens genomgått en äggdonation. Däremot har jag läst extremt mycket om äggdonation, både här och på olika bloggar, och det är inte alls ovanligt att hitta inlägg från folk som har plussat, och sen fått tidigt missfall, efter en äggdonation. Men men, bara att andas och tänka positivt! Skrattande

• Jag är bara jag

Jag känner många som gjort ÄD och ingen som fått m.f som sagt. Läst här i många år. I alla fall jag får alltid en extra Pregnyl ET-dagen just p.g.a att boosta hcg-nivån. Vet inte hur de gör i Sverige,det mesta görs annorlunda här med andra mediciner.

Svar på tråden Statistik