• Anonym (nyfiken)

Kan han helt neka mig från att flytta till en annan stad??

Hej,

Tänkte fråga er om en sak.. Om ni kan svara på det! Lång historia kort.. Hoppas ni hänger med!

Jag har delad vårdnad med mitt barn pappa. Vi bor i samma stad. Nu har jag träffat en underbar kille som jag verkligen vill leva ihop med. Dock bor han i en annan stad, ca 6 mil härifrån.

Vi har pratat lite löst om framtiden.. Flytta ihop osv.. Min son är i nuläget 4 år och om jag skulle flytta så är det ju meningen att han kommer gå på två olika förskolor, varannan vecka.. När det blir dags för skola så blir det kanske mer problematisk.. För lika mycket som jag vill att sonen ska gå i skola där bor så förstår jag även att pappa känner likadant fast där han bor..

Jag har nämnt om planerna för pappan och han accepterar INTE att jag flyttar iväg, trots att vi fortfarande kommer ha barnet varannan vecka tills det blir dags för skola. Mycket kan ju hända på 2 år tills det blir dags..

Nu till min fråga..

Har han fullt rätt att hålla mig kvar här?

Alltså, har han rätt han neka oss från att flytta?

Hoppas på svar..

• Svar på tråden Kan han helt neka mig från att flytta till en annan stad??
  • Anonym (nyfiken)

Ska tillägga att min pojkvän har två stora barn som går i skolan och även sina två företag i sin stad så han sitter mer "fast" än mig..

Därför vill jag flytta dit..

• Drottningen70

Han kan inte hindra DIG att flytta, men du behöver hans tillstånd att ta med dig barnet. Men hur tänker man om man vill utsätta sitt barn för att gå på två förskolor? Låter jävligt ego i mina öron. Kanske nya kärleken får flytta till din stad istället.

• Drottningen70
    Anonym (nyfiken) skrev 2015-03-11 21:08:35 följande:

Ska tillägga att min pojkvän har två stora barn som går i skolan och även sina två företag i sin stad så han sitter mer "fast" än mig..

Därför vill jag flytta dit..

Varför skulle 6 mil vara ett större problem för en vuxen och två stora barn än vad placering på två dagis vore för en så liten. Din karl och hans barn klarar säkert långa resor bättre än vad en liten klarar två olika dagis.
  • Lindsey Egot the only one

Sex mil är ca 45 minuter. Varför kan du inte skjutsa barnet till förskolan där ni bor nu?

• Anonym (+1)
    Drottningen70 skrev 2015-03-11 21:11:54 följande:
    Varför skulle 6 mil vara ett större problem för en vuxen och två stora barn än vad placering på två dagis vore för en så liten. Din karl och hans barn klarar säkert långa resor bättre än vad en liten klarar två olika dagis.
    De borde kunna pendla 6 mil utan problem. :)
  • Brumma

Du får flytta självklart. Inte lika självklart för barnet dock.

Som ovan säger - du kanske kan köra barnet till förskolan? Eller så bor barnet på heltid hos pappan?

• Anonym (,..)

Som sagt, det är inte alls säkert att du kan ta med barnet och fortsätta med varannan vecka om du flyttar, såvida du inte är beredd att köra till barnets förskola. Får du ens ha två förskoleplatser? Är det mycket kö är inte det säkert heller. Så vill du flytta kan du behöva lämna barnet hos pappan på heltid. Av de jag känner som hamnat i den situationen är det bara ens som har fått igenom en flytt mot pappans vilja, och då hem till föräldrarna efter att ha polisanmält pappan för att ha misshandlat henne...

• Anonym (äldre)

Om hans barn är äldre så borde det inte vara nåt problem för de att pendla 6 mil. Likaså för mannen. Många som pendlar dagligen dessa mil och tom än längre. Att han har 2 egna företag där hindrar väl inte honom från att pendla? Alla har inte ens sina företag på orten de bor på.

Jag hade bott kvar och hellre isf bott isär ett par år till om inte gubben hade kunnat flytta till min ort. Tycker det mindre barnet går före!

• Malima

I regel får man bara ha barnen skrivna på förskola i den kommunen som barnen är folkbokförd. Det kan man bara vara på en adress.
    Om du flyttar och ditt ex också vill ha vårdnaden så lär det bli nägon rättslig instans som får avgöra var barnet ska vara folkbokförd.

• Anonym (gö)

Varför kan du inte pendla 6 mil, TS?
    Om det nu ska vara varannan helg som gäller.
    Du menar väl inte fullaste allvar att du tycker att det skulle vara rimligt för din son att ha förskola på två ställen?

Svar på tråden Kan han helt neka mig från att flytta till en annan stad??