Tips på "äta-själv-mat" till 9 månaders!
Min lilla tjej vill absolut inte bli matad längre. Har ni några tips på vad man kan ge för något? Känns som hon är lite liten för att äta själv helt än.
Min lilla tjej vill absolut inte bli matad längre. Har ni några tips på vad man kan ge för något? Känns som hon är lite liten för att äta själv helt än.
Alla måltider funkar ju oftast inte men med lite träning brukar de bli riktigt duktiga :)
Kokta rotfrukter och grönsaker i små bitar, pannkakor, frukt, bär. Små bitar kokt fisk, frikadeller osv. Det mesta som är barnvänligt går att använda som plockmat.
Sonen har ätit plockmat sedan 6 månader och i början var äggröra och annat mjukt populärt, och är fortfarande. Ägg överhuvudtaget är kanon, mycket nyttigheter :)
det mesta funkar ju - men enklast att hålla det "rent" utan för mycket sås tex - så pastabitar, potatisbitar, köttbullar, korvbitar, fisk, kyckling, grönsaker!
Ta bort all sås så går det mesta bra.
Kokta makaroner, kokt ris, majskorn, ärtor, tärna köttbullar, korv i små slantar, ren kokt fisk i bitar osv.
Tack för alla tips! Jättebra! Ska åka och handla idag så ska skriva ner allt ???? men hur gör ni med fetterna då till maten? Tänker om det bara är ren mat. Dom behöver väl extra fett?
Var inte meningen att göra så många frågetecken :P det skulle vara en smiley.
Vill hon inte bli matad någon måltid alls?
Jag har extra fett i de måltider jag ger, han går upp som han ska så jag tror det räcker. Har en tsk rapsolja i gröten morgon och kväll t ex.
Annars är ju fet fisk och sådant som innehåller naturligt fett bra att ge :)
Vill hon inte bli matad någon måltid alls?
Jag har extra fett i de måltider jag ger, han går upp som han ska så jag tror det räcker. Har en tsk rapsolja i gröten morgon och kväll t ex.
Annars är ju fet fisk och sådant som innehåller naturligt fett bra att ge :)
Pannkakor är perfekt att skära upp i bitar. Smörgås med bredbart pålägg är också kanon!
Min började också äta själv tidigt och det går väldigt bra, 9mån är en bra ålder! Angående fett är mitt heta tips linfröolja, den ska inte varmas bara.. Ge en sked sån eller ha det på tallriken så maten får det på sig och barnet får det i sig på så vis!:) en fantastisk olja! Rapsolja och solrosolja är ju också bra, variationen är bra :) när jag förstod att vi inte kunde mata honom längre så slutade jag med gröt och allt som är jobbigt att tvätta bort, så blir det bättre och roligare för alla:)
Det finns ju fruktpåsar och smoothies att köpa. VARFÖR har ingen tagit patent på sånna för hemmabruk? Alltså själva påsarna. Supersmidigt om man kunde göra egen gröt och barnen kunde slurpa i sig den själva utan kladd :)
Det finns ju fruktpåsar och smoothies att köpa. VARFÖR har ingen tagit patent på sånna för hemmabruk? Alltså själva påsarna. Supersmidigt om man kunde göra egen gröt och barnen kunde slurpa i sig den själva utan kladd :)
Återigen tack för alla svar! Ska kolla efter den där linfröoljan! Det låter bra! :) damen fick prova på äggröra här hemma på morgonen och det blev mycket lek och äggbitar här å var men några slank iallafall ner ;)
Jag brukar ge henne macka men verkar som hon har tröttnat på det. Men jag kanske få försöka variera mig lite mera. Det blir en utmaning xD
Här kan du köpa sådana: www.squeezeme.se/
:)
Började vid 6 månader med mina. I början så okladdig mat som möjligt. Sen följde en kladdig period och vid 1 år åt dom helt okej faktiskt.
Lite extra fett på smörgåsen, i pastan osv funkar fint. Sedan avocado, fisk osv är ju fett också.
Gör man tex egna köttbullar eller liknande kan man ju ha i extra fett där, lika så med all annan mat där inte fettet kommer direkt utan på/över maten. Du kan ju frysa in typ kvarg eller liknande med lite mosad frukt i så får hon det i bitar tex. Blir ju dock kladdigt om de hinner smälta för mycket.