• sirmalin

Terrängvänlig barnvagn

Vi är på jakt efter en barnvagn som klarar terräng väldigt väl. Vår infartsväg till huset är mer traktorspår än grusväg och det kommer troligtvis bli fler promenader på grus, gräs och skogsstigar än asfalt.

Jag är också väldigt mån om att det ska vara ett svenskt märke och att den åtminstone är hyfsat snygg.

De jag har fastnat för hittills är Brio happy supreme, Kronan Duo och Cresent Retro.

Vad tror ni? Har jag missat något guldkorn där ute?

• Svar på tråden Terrängvänlig barnvagn
  • Malva85

Jag hade en Brio Nova när dottern var lite som jag var hur nöjd som helst med. Tung nog att vara stabil men lätt nog att vara smidigt. Vad jag förstått är det inte större skillnad på den och Happyn. Skulle jag köpa vagn idag skulle jag nog ändå välja en kronan, mest för dom smidiga handtagen så man kan lyfta på två personer lite lättare om det behövs men då tar jag med i beräkningen att jag ofta är i stan och åker kollektivt.

• framfet

Emmaljunga Mondial Duo Combi. Robusta hjul och en varukort som du kan spola av om den blivit lerig. 

• Sajood

Vi har en Kronan City. Den är vi otroligt nöjda med. Den är lättkörd och smidig och jag tycker att den har fungerat bra på de underlag som vi har kört den på. Nu bor vi i stadsmiljö och har förstås kört ganska mycket på asfalt, men även en del på skogsstigar och i snö. Funkar riktigt bra, trots de svängande hjulen (som visserligen går att låsa om man vill). Ni gör förstås klokt i att välja en vagn med fasta hjul, typ Kronan Duo, om ni ska köra mycket i terräng. Min poäng är helt enkelt att Kronan gör riktigt bra och rejäla vagnar som ändå är smidiga att använda.

• isolande

Emmaljunga City Cross eller Duo Edge. Båda har jag haft hos mina föräldrar som bor på hästgård på landet Skrattande.

Kronan med svänghjul fram tyckte jag var...inte så smidig för att inte ta till för hårda ord Flört.

• Donum

Håller med om Kronan. Den var strålande här ute i skogen. Köpte till terränghjul för vintern men det hade jag egentligen inte behövt.

Annars har vi Urban Jungle nu. Den funkar bra i terräng den också. Trehjulig, dock, så man får vara lite uppmärksam. Å andra sidan är den lite mer lättsvängd än Kronan.

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Modesta

Emmaljunga Edge Duo Combi! Helt perfekt för terräng och stor både ligg- och sittdel så att man kan ha den länge!!

• kop

Vi köpte en bugaboo buffalo just för att den skulle vara så bra i terräng och är supernöjda. Kör en del i skogen och på grusvägar ute på landet och det fungerar alldeles utmärkt iom de stora hjulen. Även i snö gick det bra i vintras.

• Pescetarian

Teutonia Prestige (helst en från 2010 eller 2011) har överlägset bäst stötdämpning.

• Anonym (Kronan)

Har en Kronan Duo S och är supernöjd. Går på grus, stigar, skogsväg, fält i träda, 1 DM oplogad snö... inga problem!

Hade jag köpt idag hade jag dock inte köpt Duo S utan med fyra fasta hjul. Har typ alltid hjulen låsta, även i stan. Inte värt de extra pengarna. Kanske att det kommer kännas mer aktuellt då sonen blir tyngre. Nu bara häver jag och svänger, men han väger bara 6,5 kg än.

• Donum

Jag provkörde en Teutonia Spirit S3 här där vi bor och den klarade terräng så illa att den välte.

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Pescetarian
    Donum skrev 2015-03-28 17:41:57 följande:

Jag provkörde en Teutonia Spirit S3 här där vi bor och den klarade terräng så illa att den välte.

Den är kass. Den enda riktigt bra vagnen som Teutonia gjort, såldes omkring 2010-2011; Teutonia Prestige. Den är och förblir överlägset bäst på marknaden (bortsett från en del 70-talsvagnar i bra skick).
  • Donum
    Pescetarian skrev 2015-03-28 18:56:24 följande:

Den är kass. Den enda riktigt bra vagnen som Teutonia gjort, såldes omkring 2010-2011; Teutonia Prestige. Den är och förblir överlägset bäst på marknaden (bortsett från en del 70-talsvagnar i bra skick).

Aha. Jag är glad att jag bara lånade den för att testa. Och att barnet som satt i inte skadade sig, förstås.
Svar på tråden Terrängvänlig barnvagn