• Anonym (orolig)

Faderskapstest

jag fick höra om vägen av exets faster och bekanta att hon är gravid i 2- 3 månaden många olika bud. exet menar att det är hennes nya som är pappa som hon dumpa mig för 2 månader sedan. men jag känner att det kan lik väl vara mitt. jag undra om jag som kille? kan begära redan nu att jag vill göra ett faderskapstest på barnet när det födds? och vart jag vänder mig någonstans för att meddela detta?? 

• Svar på tråden Faderskapstest
  • Anonym (Soc)

Om du inte kan lösa det med henne vänder du dig till socialkontoret där faderskapet ska fastställas, det hade jag gjort. Hon kommer dessutom få frågan om hon haft sex med någon annan under konceptionstiden.

• lilly

Nej, du kan inte kräva det. Positiv faderskapstalan är inte lagligt i Sverige, däremot kan du vända dig till socialnämnden i kommunen så kan de väcka talan om faderskap. Om du begär det ska socialnämnden också verka för en DNA undersökning. Detta sker efter barnets födelse.

• Anonym (orolig)

kan jag vända mig till socialen i min komunn eller måste jag göra det i den komunn. hon är skriven?

• Mammablå

Ett tips prata med henne och var "sten säker" på din rätt att få faderskaptest sedan låter du det vara för hennes längtan, väntan och gravishormoner kommer göra jobbet. Du kan ju om du har möjlighet

Ta diskussionen med den nya mannen som då kanske blir osäker om han är pappan eller ej :) sedan kan du luta dig tillbaka , leva ditt liv och när barnet är någon månad kan du kontakta mamman säga grattis och informera henne om besöket för faderskapTest ;)

• lilly

I soc.nämnden i den kommunen där barnet är folkbokfört.

• Anonym (orolig)

är ju ett bra tips ska ta till vara på det verkligen. tyvärr kan jag inte pratat henne då redan jag och en tredje kandidat inte ens skriva hej innan det blir liv.

hur får jag reda på vilken kommun det är?

• lilly

Ja barnet är ju inte fött än men barnet kommer ju troligtvis att bo hos mamman. Om du inte vet var modern bor så får du söka på hennes namn på eniro eller något.

Anonym (orolig) skrev 2015-03-10 19:02:10 följande:

är ju ett bra tips ska ta till vara på det verkligen. tyvärr kan jag inte pratat henne då redan jag och en tredje kandidat inte ens skriva hej innan det blir liv.

hur får jag reda på vilken kommun det är?

Svar på tråden Faderskapstest