• Weasel25

Behöver prata bolån!

Hej!

Jag är en mycket skötsam och förtroendeingivande kvinna men som av misstag fick en betalningsanmärkning för snart 3 år sedan.

Denna försvinner i Juni.

Det är ingen kreditskuld eller dyrligt utan en skitprick från trafikförsäkringsföreningen.

Har alltså inget skuldsaldo.

Jag och min sambo ska gå till banken för att prata om bolån då vi ska köpa bostad och jag oroar mig för att det kommer vara helt kört med lån och att dom kommer garva mig i ansiktet?

Vi har båda fast jobb och en god ekonomi. Min sambo har inga anmärkningar och vi har 250.000:- i sparade pengar till kontantinsats.

Har någon erfarenhet av liknande situationer?

Är sjukt nervös över att vi inte kommer få låna och kan heller inte vänta till juni då vi nu bor i andrahand och måste lämna ifrån oss bostaden.

Tacksam för all info och tips!

• Svar på tråden Behöver prata bolån!
  • Ful Anka

Nej, alltså hos Bluestep kommer du att få lån men till högre ränta då. Sen tror jag inte att vanliga banker får bevilja lån till någon med anmärkning. Det kan bli ett problem men så länge du har så mycket sparat så tror jag inte det blir problem alls. Gå in på eran banks hemsida och ansök om ett bolåne-löfte. Så får du besked utan att behöva gå till banken.

This is my life and I don't care
  • Weasel25

Bluestep känns inte aktuellt..

Har hört om folk som fått lån trots anmärkning i sina vanliga banker och då knappt haft sparade pengar.

Jag ska givetvis gå till banken och tala om precis som det är och försöka få förtroende och att dom kan se förbi pricken och istället se till våra betalningsmöjligheter.

• enussune

brukar vara kört tills betalningsanmärkningen försvunnit. 
    hade jag varit du, så hade jag väntat till juni eftersom det ändå är negativt att ha tagit många kreditupplysningar.

vill du verkligen inte vänta så är väl enda alternativet att kolla med din lönebank som "känner dig" - att gå till en helt ny bank där de inte kan se transaktioner, lön, betalningar eller liknande är helt kört.
    be gärna din lönebank bedöma dig innan dom tar kreditupplysning.

Svar på tråden Behöver prata bolån!