• Anonym (vad nu?)

Hotande missfall?

Hej!
    Fick en störtblödning förra veckan som höll i sig 3-4 minuter, är i vecka 10 eller 11. Det rann verkligen och blodet såg svart ut för att det var så mycket, men när jag försökte torka var det klarrött. Hade ingen förkänning och ingen värk eller obehag under blödningen. Tillslut avtog det och jag kunde ta mig till gynakuten. Där sa det att det kan vara ett hotande missfall eller att det blödde från moderkakan, men hon visste inte. Hela dagen efter var jag öm i hela magen, upp till revbenen, och svullen! Men det försvann dagen därpå.
    I söndags bar jag tungt en kort sträcka, då kom färskt blod direkt men väldigt lite. Fick ömhetskänslan om som mensvärk resten av dagen. Har mellan dessa blödningar och efter haft bruna flytningar med mindre klump i vid två tillfällen.

Jag undrar: Hur länge är ett hotande missfall just hotande? De sa att det märks inom ett par dagar om det är missfall? Kan jag göra något själv för att minska risken? Jag förstår inte riktigt och var i mindre chock + väldigt trött efter 9 timmars väntan på akuten i tron att jag fått missfall, så jag kom ju på alla frågor efteråt.

Jag undrar också: om det var från moderkakan, är det inte farligt då och kan man inte se det på vul? Hört att om man blivit snittad (blev med första barnet 2000) så kan den lossna i kanten om den fastnar på ärret. Fnns något här som jag själv kan påverka?

Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Hotande missfall?
  • Aleksandra Barnmorska

Hej. Fick du inte tid för återbesök? Jag tycker att du ska ringa in till kk och få en rid för undersökning. Jag tycker även att du ska åka in akut om du börjar blöda igen då man kan blöda mycket snabbt vid en moderkaksavlossning. Precis som du skriver har man en ökad risk för avlossning om moderkakan fäster vid ärret. Lycka till

Svar på tråden Hotande missfall?