• DanielSon

ÅNGEST över pengar

Känner att jag behöver få ut detta. Är 21år gammal studerande. Känner mig som ett kontrollfreak som hela tiden måste ha koll på mina pengar.

Det är så att jag kommer behöva göra en bilreperation som kommer ligga runt 3000-5000kr. När jag får reda på sånthär, att jag kommer behöva lägga ut pengar på såna saker så får jag grov ångest. Tänker på det hela tiden och grubblar om kvällarna.

Det är samma sak med mycket annat, har svårt att spendera pengar, speciellt på nöjen. Vill gärna bara "ha" pengarna på mitt konto. Köper sällan saker som jag verkligen inte behöver liksom, unnar mig sällan något.

Och nu kom detta som en smäll på käften, att behöva punga ut dessa pengarna. Jag vet hur det är eftersom jag varit med om sånahär saker tidigare, har fått vara väldigt ansvarsfull i min uppväxt och kommer inte från en rik familj direkt, har fått fixa mycket själv.

Vad ska jag göra åt denna ångesten? Hur känner ni när ni behöver lägga ut ganska mycket pengar på denna typen av saker? Pengarna är inte problemet i detta fallet då jag har lite undansparat, utan det är själva ångesten och mina hjärnspöken.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden ÅNGEST över pengar
  • Anonym (Talande man)

Detta är ju väldigt motsägelsefullt allt du säger liksom. Om du har penga-ångest ska du väl knappast äga en bil??? Det finns väl inte mycket annat är knarkberoende som förstör en ekonomi så mycket som en bil????
    Sälj skiten och skärp dig istället.

• DanielSon
    Tror inte du förstår vad jag menar, för det första bor jag ute på landet där det inte går några bussar så bil är väldigt bra att ha, dessutom är det en väldigt billig bil att äga. För det andra så är inte pengarna något problem så behöver inte sälja bilen, det är i huvudet det sitter. Att ångest uppkommer när jag ska spendera pengar, och extra mycket när det är på onödigt skit. Även fast jag har pengarna liksom.
  • BuoBä

Du är inte ensam. Jag mår dåligt om jag inte har minst en årslön undanstoppad på sparkontot. Det där med att må bra av att shoppa och unna sig saker har jag aldrig förstått. Jag har alltid varit sån, medan min syrra alltid satt sprätt på varenda öre.

Eftersom jag har så jag klarar mig och lite till får jag ibland övertala mig själv att det bara är pengar och vissa saker är bra att lägga pengar på. Skor tex, för det är viktigt att vara bekväm och torr om fötterna.

Reparationer är surt, för det är oftast inte självvalt, men är det nödvändigt så är det. Du får tänka att utan bil kommer du inte till skolan och får din utbildning som förhoppningsvis leder till en bra lön och ekonomisk trygghet.

• BuoBä

Om du verkligen har ångest över det, alltså enligt psykologisk definition, så tycker jag du ska utnyttja studenthälsan och gå och prata om det.

Annars - om det bara är småjobbigt men du kommer över det - så tycker jag du ska klappa dig själv på axeln och gratulera dig för att du är ekonomiskt sinnad. Massa saker i livet blir lättare med en buffert. Sen kan det vara bra att träna sig på att "slösa" lite ibland så man inte blir dumsnål mot sig själv och därför missar massa roliga saker.

• DanielSon

Tack för tipsen Buobä, även fast det känner som jag redan gjort dessa sakerna. Men får väl försöka "tvinga" sig att leva lite också.

• Anonym (x)

Jag tror att det är sunt till en viss gräns när man känner så. Jag kände likadant när jag var student och insåg att jag skulle behöva lägga flera tusen på en ny säng! När man tänker så tvingas man motivera för sig själv varför man ska köpa en viss sak istället för att köpa något så fort man ser det.

Gör en budget där du lägger in en rimlig summa för sånt som kan gå snett (reparationer) sånt som man behöver byta ut ibland (vinterskor) så känns det inte lika mycket som en chock när det väl händer.

• Alleiram

Jag känner igen mig. 
    Tänker hela tiden på pengar, försöker varje månad lägga undan minst 1000 kr.. ibland måste jag ta pengar från det kontot då jag behöver köpa studentlitteratur, t.ex. Försöker intala mig själv att det är OKEJ att unna sig saker. Till exempel, en resa som jag bokade häromdagen. Sparar inte till något speciellt, bara sparar så jag har till framtiden. Får ändå ångest varje gång jag ska köpa något, eller unna mig något!

Just till bilreparationen, klart man får ångest att lägga pengar på sånt. Det är dock enklare för mig att spendera pengar på något jag vet att jag måste spendera pengar på, t.ex. mat eller dylikt. Men att unna sig något lite dyrare ger mig alltid ångestkänslor! Tjänar kanske 2400-2800 i månaden efter skatt och har studiebidrag på 2800 varje månad. Så det tar ju sjukt lång tid att spara ihop pengar, då hela studiebidraget går åt till böcker och busskort, typ. 

Svar på tråden ÅNGEST över pengar