Träningstips? Endast riktigt duktiga tack! OBS långt!
Eftersom jag tycker att jag har testat allt jag kan komma på, har försökt på många olika vis, försökt otroligt många gånger osv. Så kollar jag här om någon annan kanske har någon annan idée. Annars får jag helt enkelt ge upp att träna där, men eftersom det är i stortsett det enda problemet med denna hund. Så är det något jag sett som en utmaning och gärna velat "övervinna" eftersom många säger att det är en enkel sak. Men det börjar kännas som att det inte funkar med denna hunden.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-08 21:08
Råkade klicka vidare före jag var klar...
Iallafall, det är en 4årig Schäferkorsning, tik. Hon har tränat lite lydnad, freestyle och agility för skojs skull. Har bra grundlydnad, otroligt bra kontakt med föraren och väldigt lättränad. Hon lär sig saker på några sekunder och det krävs inte mycket upprepning för att hon ska fatta det. Det enda minuset i träningen är att hon är aningen svårmotiverad, och när hon väl är motiverad då går det helt för snabbt så huvudet hinner inte med kroppen. Men det är inget jättestort problem enligt mig utan det är bara att man får göra belöningen mindre rolig eller mer rolig beroende på belöningssätt.
Men nu till problemet.
Den här hunden fick en raket kastad mot sig (smällde av ca 10m från hunden) när den var ca 1år. Och fortfarande är hunden otroligt ängslig vid detta ställe. Det har blivit mycket bättre med åren (de har gått där 1-2ggr om dagen under dessa år då det är vägen till skogarna osv, annars får de gå en rejäl omväg eller liten runda). Så hon slappnar inte av direkt på den biten, men hon drar inte, hoppar inte till för allt utan går mest på tårna och håller koll såfort något rör sig. Men jag upplever inte att hon är "rädd" mer väldigt vaksam. Jag kan förstå att det har satt sina spår. Det blir bättre om hon är lös, och hon slappnar av stundvis då men såfort det kommer en människa eller något sådant så är det spänd hund igen. Hon blir däremot rädd såfort man har henne i kort koppel eller vill att hon ska gå nära en.
Men nu till detta problemet, just på detta stället så går det inte att träna med henne. Kommunikationen är i botten, hon kollar överallt förutom i förarens ögon. Skiter fullständigt i vad föraren gör, vilket jag förstår eftersom hon spänner sig och blir rädd såfort man vill ha henne nära där. Hon lyssnar på inkallningar osv, springer inte fram till folk och så. Men såfort man vill att hon ska hålla sig i fotposition eller liknande, så går det inte längre. Hon blir helt blockerad.
Jag har tränat i snart 1år på detta, jag har testat olika belöningar. Försöka distrahera henne, försöka få henne att slappna av. Försöka komma från olika håll, gå in på stället i mitten (alltså inte från hållen där de brukar gå) osv. Jag har haft två tränare hos mig för att kunna få det att funka osv.
Så nu frågar jag er, ska jag helt enkelt ge upp? Eftersom hon ändå kan gå lös där någorlunda och det funkar. Eller ska jag försöka jobba igenom det? Och isåfall, hur hade ni gjort?