• Knalle

Orkar inte mer!!

Hej. Vi har 2 tonåringar (18-åringar) som tar knäcken på oss.

De har hotellverksamhet där de inte tar hand om sina egna hushållssysslor än mindre de gemensamma.detta innebär att vi 2 föräldrar går på knäna med att fixa allt hemma förutom våra heltidsjobb.

Bägge grabbarna studerar och jobbar på deltidsjobb.

Där sköter de sig exemplariskt och får fantastiska vitsord.

Men släpper ALLT ansvar hemma.

Vi orkar inte mera speciellt inte som vi just nu har en sjuk förälder att ta hand om flera dahar i veckan och med all oro detta skapar!

Vi har prövat allt: Morot,Piska,Hot mm mm.

Utomstående släktingar som försökt tala förstånd med dem men...........

Tacksamma för alla råd.????????????

• Svar på tråden Orkar inte mer!!
  • Lena

Pluggar de på gymnasiet? Isåfall så är det bara att säga åt dem att börjar de inte sköta sig får de flytta ut dagen efter sin student.

• Knalle

Tack för svar.

Jo de går sista termin på gymnasiet.

Problemet är bostadssituationen då det inte finns lediga lgh där vi bor.

• Icke

Då de arbetar så är det bara att börja ta betalt för hushållssysslorna/hotellverksamheten. Förklara att då de inte uppfyller sin del så kommer det att i fortsättningen kosta x antal pengar per månad. Var stenhårda. Sluta att tvätta deras tvätt det får de göra själva om de vill ha rena kläder.

• Fjärilslarv
    Knalle skrev 2015-03-08 15:03:01 följande:

Tack för svar.

Jo de går sista termin på gymnasiet.

Problemet är bostadssituationen då det inte finns lediga lgh där vi bor.

Nähä men då får de sköta sig, annars är det bara att byta lås på dörren.
    Sen undrar jag varför du gör så mkt för dem.
    tvätta inte deras tvätt.
    skjussa inte runt dem om du inte får bensinpengar.
    Handla bara det nödvändigaste.

osv!
  • Knalle

Tack för svar ????

Har prövat med att både slänga deras otvättade kläder och att inte tvätta de.

De bryr sig inte och snart luktar det fruktansvärt illa och då står inte jag o min hustru ut !

• Fjärilslarv
    Knalle skrev 2015-03-08 19:42:56 följande:

Tack för svar ????

Har prövat med att både slänga deras otvättade kläder och att inte tvätta de.

De bryr sig inte och snart luktar det fruktansvärt illa och då står inte jag o min hustru ut !

lägg alla otvättade kläder i en tvättkorg som står utomhus?
  • The TARDIS

De är 18, dvs myndiga, och därmed ska de kunna ta ansvar för sig själva. Skärper de sig inte så får ni sätta hårt mot hårt. Skärpning eller ta sina saker och hitta eget boende. Dalta inte med dem.

• Knalle

Tack för svar.

Hade boendefrågan kunnat lösas så hade de åkt ut direkt!!

Som läget är nu kan jag o min hustru inte åka på ledighet till vår stuga eller andra resor för den delen.

En av oss måste vara hemma eftersom när vi tidigare varit iväg och kommit hem har vi mötts av en fruktansvärd stank typ alkoliststank och med vad allt annat tillhör ( disk,kläder mm mm mm ) De märkte och förstod inte problemet !!

• LFF

Har de hjälpt till tidigare hemma? Haft sysslor att sköta? Vet de vad som krävs för att sköta hemmet?

• Knalle

Ja de vet vad som krävs.

Vi har gjort detaljerade listor på varje persons ansvar.

Det har alltid slutat i bedömningsfrågor där vi står på varsin sida och säger att nu är det fint i rummet respektive nu ser det bättre ut med 8 borttagna tallrikar med matrester men det är fortfarande 6 glas,8 bestick mm mm osv osv.

• LFF

Hur kan avplockning tex bli en bedömningsfråga? Antingen är det avplockat eller inte. Hur sjutton ska de klara sig utan tjänstefolk (er) sen? Förstår att det är jobbigt för dig och frun att vara tjänstefolk men sluta passa upp, se till att inget mer än nödvändigt finns hemma, eventuell smutstvätt som stinker hamnar ute. Gör det så obekvämt det bara går för dem att inte dra sitt strå till stacken.

Det är lätt att vara efterklok med vad man borde gjort för att denna situation inte ska uppstå.

• LFF

Och ta betalt för det ni gör som de borde ha gjort! (Sen kan ju de pengarna sättas undan på ett konto till killarna men det behöver ju inte de veta om än).

• Ab imo pectore

Sluta dalta! 
    Ta hyra av dom för dom får bo hos er. Köpa mat,kläder, tvätta städa och laga mat får dom fixa själva.
    Ett par bekanta till mig tar betalt för att deras barn bor hemma fortfarande. Summan dom tar är motsvarande en ettas hyra med el och allt som tillkommer. 

• Ab imo pectore

Sluta dalta! 
    Ta hyra av dom för dom får bo hos er. Köpa mat,kläder, tvätta städa och laga mat får dom fixa själva.
    Ett par bekanta till mig tar betalt för att deras barn bor hemma fortfarande. Summan dom tar är motsvarande en ettas hyra med el och allt som tillkommer. 

• Knalle

Tror att vår uppfostran med tydliga ramar och däri delaktighet i olika beslut genom åren präglar dem nu.

De kan helt enkelt inte acceptera att de inte har en delaktighet i dessa beslut.

Ex. Säger jag till dem att plocka ur disken så är standardsvaret "Sen".

Här menar jag att det enda de ska svara är : "Javisst" och sedan göra det.

• LFF

Jag har haft delaktighet i beslut och skulle aldrig ha kommit på tanken att svara "sen" när det handlar om saker som att plocka undan direkt efter man har ätit. Eller att inte hjälpa till att torka disken på landet hos morföräldrarna. Men har de kommit undan med "sen" tidigare och det de skulle göra mystiskt har gjorts ändå så är det klart att man fortsätter på det spåret.

• Ab imo pectore

Ge dom en tidsram då. Att tex innan maten står på bordet så ska diskmaskinen var tom och diskbänken ren, för direkt efter maten ska smutsig disk in. 

• sextiotalist

Är dom efterblivna, med tanke på kläderna som luktar apa.

Vi har haft ett måtto hemma, man får inflytande efter ansvar. Dvs vill man ha ett inflytande vad som händer i vardagen hemma, så får man visa att man är vuxen nog (dvs ta ansvar).

Jag hade nog varit hårdare. Ni (dvs ni föräldrar och ni som tar ansvar) beslutar att numera är det bara mobilt internet som gäller och var och en betalar för sin egen del, dvs de får använda sitt studiebidrag att betala internet. Detsamma gäller mobilen.
     Maten, numera bestämmer ni att var och en få stå för egen matlagning, ingredienser finns hemma, men eftersom man får inflytande efter ansvar, så bestämmer mor och far vad som ska köpas hem (lever är billigt).
    Tvätten fortsätter ni med att inte tvätta, allt de sprider runt sig, hamnar i deras rum.
    Ni är också tydliga utåt vad som gäller

Svar på tråden Orkar inte mer!!