• ConnyBagare

Arv mellan helbror och halvbror

Hoppas någon som har lite koll på arvsrätt kan hjälpa mig reda ut vad som gäller..

Min farbror har gått bort, han var ogift och hade inga barn, hans föräldrar har gått bort sedan länge och det finns två bröder, en helbror och en halvbror (gemensam mor).

Helbrodern är från ett senare giftemål än halvbrodern ifall detta spelar någon roll.

vad gäller vid uppdelning utav arv, delas det 50/50? får halvbror mindre del? ingen del alls?

Tack på förhand internet :)

• Svar på tråden Arv mellan helbror och halvbror
  • Kerubmamman

Jag tror halvbror får 25%, om det inte finns något testamente. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Dixie

Först går arvet upp till föräldrarna och sedan fördelas - till deras barn - så helbror kommer att få 75% och halvbror 25% ( om det inte finns något testamente) 

• Lindsey Egot the only one

Är det fars bror så ärver ju bara det barnet av bröderna som är bröstarving. Att bröderna har samma mamma betyder inte att halvbrodern får något eftersom de inte delar samma fader och nu var det ju faderns bror som dött

• Dixie
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-03-07 23:32:58 följande:

Är det fars bror så ärver ju bara det barnet av bröderna som är bröstarving. Att bröderna har samma mamma betyder inte att halvbrodern får något eftersom de inte delar samma fader och nu var det ju faderns bror som dött

men det står ju att han som dog hade två bröder - en helbror och en halvbror!
  • Lindsey Egot the only one
    Dixie skrev 2015-03-07 23:35:29 följande:
    men det står ju att han som dog hade två bröder - en helbror och en halvbror!
    Hahaha.... Nu hänger jag med!
Svar på tråden Arv mellan helbror och halvbror