• Anonym (Så nära)

Har en chans att komma in på en utbildning jag absolut vill gå i!

Jag har en chans med att gå på en utbildning jag absolut vill komma in i. 

Till hösten kan drömmen bli verklighet.

Finns bara en minimal problematik!

Jag har gått på  gymnasiesärskola - Jag hoppade av sista året, då jag inte klarade av mobbningen och känslan av att jag har fel placerats.

Jag hoppade av och började på folkhögskola. Det gick bra, fick även kontakt med psykiatrin på grund av mitt psykiska mående. Man gjorde dessutom en ny utredning vilket visade sig att jag inte alls behövde gå på någon särskola. Det vill säga jag har inte någon sådan diagnos.

Gymnasiesärskolan delar inte ut betyg om man hoppat av. Trots att man gått tre år (Gymnasiesärskolan - Innebär att man går fyra år)

Vad kan jag göra?

Utbildningen stor det - Gymnasiebetyg eller likvärdig.

Jag har mailat de, och de sa att jag kunde skicka betyg ifrån gymnasiesärskolan. Vilket jag inte har. Men likvärdig. Vad betyder det egentligen?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Har en chans att komma in på en utbildning jag absolut vill gå i!
  • Anonym (Lärare)

Jag är lärare inom gymnasiesärskolan, jag rekommenderar dig att kontakta en syv för att få råd. En högskoleutbildning kan du inte gå även om du får ut dina betyg då du gått i gymnasiesär, vissa andra utbildningar funkar. Sen tycker jag att det är konstigt att du inte får ut betyg, de borde ju kunnat sätta betyg på dig i en hel del kurser, var det länge sen du hoppade av? Hade du gått tre år? Vilken utbildning vill du gå?

• Anonym (Så nära)
    Anonym (Lärare) skrev 2015-03-07 21:38:44 följande:

Jag är lärare inom gymnasiesärskolan, jag rekommenderar dig att kontakta en syv för att få råd. En högskoleutbildning kan du inte gå även om du får ut dina betyg då du gått i gymnasiesär, vissa andra utbildningar funkar. Sen tycker jag att det är konstigt att du inte får ut betyg, de borde ju kunnat sätta betyg på dig i en hel del kurser, var det länge sen du hoppade av? Hade du gått tre år? Vilken utbildning vill du gå?

Svar ja, jag hade gått tre år. Nej, när jag sa till mina lärare att jag skulle hoppa av. Så sa de till mig att jag inte kan få ut mina betyg i sådana fall. Liksom att jag inte kommer få betyg.

Vilket jag gick med på, då jag mådde så pass dåligt över att gå i sådan klass, samt mobbningen/utfrysningen som uppstod med mina klasskamrater.

Jag hoppade av för tre år sedan.

Som sagt, jag har kontaktat skolan som jag tänker gå i efter att jag är klar med folkhögskolan.

De sa att jag är hjärtligt välkommen på intervju och att jag har lika stor chans som vilken ansökare som helst. Jag kan skicka betyg ifrån gymnasiesärskolan, sa de.

Vad det är för utbildning är nog inte så relevant att berätta, va? Ursäkta för min oartighet - Men av avancerade själv vill jag inte tala om det - Tack eran förståelse!
  • Hummeldummel

Finns det inte ngt som heter samlat betygsdokument? Inte slutbetyg, utan de betyg som sattes under tiden? Ring skolan och fråga :)

• Anonym (Så nära)

Vad betyder likvärdigt?

• mammaåten

Likvärdigt kan tex vara komvux, folkhögskola osv. I vissa fall kan även arbetslivserfarenhet räknas in ( om det är inom rätt område)

• Anonym (anonym)

Fick du inte betyg motsvarande gymnasiebetyg när du gick på folkhögskolan.

• Anonym (Så nära)
    Anonym (anonym) skrev 2015-03-08 16:07:46 följande:

Fick du inte betyg motsvarande gymnasiebetyg när du gick på folkhögskolan.

Det gick lika bra med högstadiebetyg (Från särskolan)

I detta fallet vill de ha BARA gymnasiebetyg eller likvärdigt.

Jag frågar igen och känner mig väldigt dum.

Men vad betyder likvärdig?
  • Anonym (Lärare)

Men när du går ut från folkhögskolan får du väl något slags betyg, folkhögskolebetyg brukar räknas son just likvärdigt gymnasiebetyg. Det kan spela roll dock om du går och läser ämnen eller om det är en folkhögskolekurs där du ska lära dig bli mer självständig osv... Har inte din nuvarande skola en syv?

• Anonym (Så nära)
    Anonym (Lärare) skrev 2015-03-09 20:36:03 följande:

Men när du går ut från folkhögskolan får du väl något slags betyg, folkhögskolebetyg brukar räknas son just likvärdigt gymnasiebetyg. Det kan spela roll dock om du går och läser ämnen eller om det är en folkhögskolekurs där du ska lära dig bli mer självständig osv... Har inte din nuvarande skola en syv?

Hmm...
    Jo, en bra SYV har vi.
    Men vad kan den vara bra att ha vid denna tillfälle?
    Det är ju trots allt betyg jag behöver.
    Kan SYV hjälpa med det menar du?
  • fastdetnej

Denne kan hjälpa dig med att berätta vad du behöver studera. Vad läser du på folkhögskolan?

Svar på tråden Har en chans att komma in på en utbildning jag absolut vill gå i!