• Anonym (L)

Ge bort hund i present till barn?

Jag ska ge en present till ett barn som fyller fyra år. Frågan är om man kan ge bort en hundvalp till ett så ungt barn. Vissa säger att det är olämpligt, medans andra säger att det nog ska gå bra. Vad borde jag göra?
  • Svar på tråden Ge bort hund i present till barn?
  • Donum

Fråga föräldrarna.

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • asta66

Tycker inte att man ger bort djur. Sen är det ju alltid föräldrarna som får ta ansvaret.

• Vanillaextract

Djur är inga saker man ger bort och en fyraåring är inte ens nära gammal nog för att äga en hund.

Fullkomligt vidrigt och olämpligt.

• aleydis

Absolut inte! Att skaffa hund ska vara familjens beslut, ansvaret måste tas av en vuxen. Det måste finnas intresse och enegemang från föräldrarna. Vill man skaffa hund så ska man göra det, men inte som en present

• viseversa

Hade någon kommit och gett en hund eller katt eller något annat levande djur till MITT barn utan att fråga mig först hade jag blivit förbannad. En hund är ingen "sak" utan kräver massa skötsel kärlek och pengar i minst 10-15 ÅR framåt i tiden. Så om du INTE frågat barnets föräldrar ska du inte ge bort någon hundvalp. 

• Anonym (L)

Jag tycker det var lämpligare att fråga här istället för att störa föräldrarna med den frågan.

• viseversa
    Anonym (L) skrev 2015-03-07 10:25:26 följande:
    Jag tycker det var lämpligare att fråga här istället för att störa föräldrarna med den frågan.
    Okej NEJ du ska inte ge bort en hund. 
  • asta66
    Anonym (L) skrev 2015-03-07 10:25:26 följande:

Så du tror en enkel fråga stör mindre än en hundvalp som inte ens är rumsren. Den ska fostras och försäkras mm. Det är inte gratis och en massa jobb.
  • Anonym (L)
    asta66 skrev 2015-03-07 10:27:14 följande:
    Så du tror en enkel fråga stör mindre än en hundvalp som inte ens är rumsren. Den ska fostras och försäkras mm. Det är inte gratis och en massa jobb.
    Ja, det är en del jobb, men jag kommer fostra den innan jag ger bort den, så det kommer underlätta.
Svar på tråden Ge bort hund i present till barn?