• Anonym (Fler som jag?)

Hjärtklappning, stress

Förra året genomgick jag tre EKG och koll av blodtryck. Allt visade sig vara normalt.

Det togs blodprov på - blodstatus, lever, sköldkörtel och njurar. Svaren var - fina värden.

Just vid denna perioden hafe jag sökt hjälp för många olika symtom, men i huvudsak för sömnsvårigheter. Så fort jag försökte somna så ryckte jag till och fick rejäl hjärtklappning.

Tack vare en viss tids sjukskrivning tog jag mig igenom det tuffa och kände mig återställd igen.

Nu verkar det vara dags igen :(((((

Förra fredagskvällen hade vi lite fredagsmys varpå jag drack två glas vin till middagen. Till saken hör att jag är galet sockerkänslig.

På natten vaknar jag av fruktansvärd hjärtklappning och jag börjar dricka vatten för att lugna ner kroppen. (Har haft två liknande situationer där jag ätit för mycket och för "sött" sent på kvällen.)

Vanligtvis brukar allt återgå till det normala efter vattenintaget, men inte denna gången.

Mitt hjärta lugnade sig en bra bit men pulsen förblev ändå hög. Detta gjorde mig rädd och nu sedan dess har jag haft hjärtklappning varje natt och där imellan hög puls.

Jag ringde till VC som efter att de hört min oro trodde att detta var panikattacker och stress och jag fick utskrivet atarax som jag har ätit innan.

I förrgår kom en kär väninna på besök och gav mina axlar och nacke taktil massage. Efter en stund känner jag hur det lättar i bröstet och trycket försvinner och min puls blir mycket mer långsam *lycka*.

Den natten sover jag men vaknar av hjärtklappning som jag lyckas lugna och jag ksn somna om.

Igår var jag mkt trött och matt men pulsen höll sig mkt lugnare över dagen...tills det var dags för sömn igen. Då rusar pulsen upp igen och allt kommer tillbaka :(((

Jag anar en tanke-spiral som hela tiden triggar igång hjärtat, men hur lugn jag än försöker vara/bli så är pulsen hög ändå:(

Min fråga är nu...finns här fler som upplevt det så här längre perioder?

Så tacksam för svar!

Med vänlig hälsning,

Orolig

• Svar på tråden Hjärtklappning, stress
  • Anonym (Anonym)

Jag hade panikångest för några år sen,det innebar hjärtklappning ångest känslig med för mycket mat/socker,och illamående.Jag började med medicin vilket hjälpte väldigt bra.Det negativa var att jag fortsatte mitt liv i stress för att jag kunde tack vare mediciner.Men när jag bestämde mig för att bli medicinfri så ändrade jag om mitt liv.Gick ner i arbetstid var det bästa jag gjort.Och sänka kraven hemma och alltid prioritera sömn och regelbunden mat.Jag är nästan helt frisk idag,jag hade ett litet återfall när vi flyttade.Det var oerhört tungt och stressigt i flera dagar,fick magsår.Men det gick bra.Jag jobbar 50% men ska prova gå upp i tid till 70.Du måste ta hand om dig,gör du inte det nu kan du bli sjukare och då tar det många år att bli frisk.

• Anonym (Fler som jag?)

Tack så mycket för ditt svar! *tacksam* det är mkt kloka ord du säger. Hade du också längre perioder med hög puls?

Jag får jättesvårt att somna när det är så här:(

Har tack och lov en bra arbetssituation med bra kollegor <3

• Anonym (Anonym)

Ja pulsen var hög,obehaglig hjärtklappning och svårt att somna och koppla av.Jag stortrivdes på mitt jobb,det var inte det som var problemet.Problemet var nog att jag levt i högt tempo hela livet,arbetat långt över heltid,och barn och hem som ska ha min lediga tid.Och hinna träna och tvätta.När jag tänker tillbaka på det så är det inte konstigt att jag blev sjuk.Idag kan jag göra allt men i lägre tempo och prioritera annorlunda.Men träna kan jag inte,jag får sån hjärtklappning av det.Det känns som ren överansträng att jag faller ihop efteråt.Det är tråkigt.

• Anonym (Fler som jag?)

Ja tänk att det ska vara så klurigt att hitta balansen :P Jag verkar vara väldigt bra på att köra slut på mig själv även när jag har roligt.

Ska till min akupunktör ikväll och hoppas att hon kan lugna ner mig en smula, annars får det bli doktorn igen. Även att alla EKG var bra förra året så lever oron vidare i de eviga "tänk om" tankarna. Svårt! Blir lätt att man loopar runt i sin lilla oros-cirkel :P

Jag uppskattar dina svar, har läst dem flera gånger i dag för att få lugn och pepp.

Tack än en gång!

• Anonym (Ida)

Hur gick det sedan? Jag har liknande.

• Anonym (Ångest)

Känner igen mig jättemycket. Just att stressa över sömnen. Jag rycker också till så fort jag ska somna och hjärtat rusar. Klassiskt stress/ångest.. Hemskt, och ju mer man fokuserar på det desto värre blir det. Drömmer mig tillbaka till när jag kunde lägg huvudet på kudden , somna inom 15 minuter och sova hela natten. Måtte det komma tillbaka?.

• Emhe2070

Jag är i exakt samma situation, det har pågått i ungefär 3 veckor nu? Önskar bara att jag ska lära mig kunna hantera och acceptera, men så fort jag känner en gnutta hopp så hamnar jag på ruta 1 igen Gråter

• Anonym (Ida)

För mig har det blivit lite bättre när jag inte lägger fokus på det. Det skapade en fruktansvärd oro. Började äta nyttigt, dricka mycket vatten och äta kost tillskott och inte försöka tänka på det. Tog ungefär en månad så kändes det bättre men det återkommer ibland. Speciellt vid mens eller hormonbalans.

Svar på tråden Hjärtklappning, stress