• mamamia

Svårt att andas efter idrott

Idag var jag på skolan. Vi hade idrott. Vi fick springa 1 km. Och jag hade svårt att andas och jag fick ont i hjärtat. När jag andades gjorde det väldigt ont. Är det normalt? Ska jag söka vård? Vad kommer läkarna säga?

Innan detta så hade jag också lunginflammation och blodpropp på högra lungan. Kan det vara för det?

• Svar på tråden Svårt att andas efter idrott
  • Nenne666
    mamamia skrev 2015-03-05 23:48:47 följande:

Idag var jag på skolan. Vi hade idrott. Vi fick springa 1 km. Och jag hade svårt att andas och jag fick ont i hjärtat. När jag andades gjorde det väldigt ont. Är det normalt? Ska jag söka vård? Vad kommer läkarna säga?

Innan detta så hade jag också lunginflammation och blodpropp på högra lungan. Kan det vara för det?

Verkar lite astmatiskt. Ansträngningsastma. Sök dig till vårdcentralen .
  • Batmamba

Astma ska behandlas annars kan man få kroniska (alltid, jämt) problem framöver. Astmaanfall kan vara väldigt obehagliga och skrämmande. Det är inte obehagligt att behandla astma och om man gör det kan man slippa anfallen.

Även om det inte är astma bör du kontakta läkaren för att kolla lungfunktionen tycker jag.

Vad säger dina föräldrar?

• mamamia

Jag har inte sagt till dom än men imon ska jag till skolsköterskan och fråga. Men jag har ju också haft Lunginflammation och blodpropp i lungan,kan det bero på det?

• Nenne666
    mamamia skrev 2015-03-06 00:07:07 följande:

Okej tack för svaret. Men är ansträngningsastma farligt eller?

Som sagt, det måste utredas och behandlas annars blir det kroniskt. Kan ju vara det ändå men behandling behövs för att hålla det i styr.
  • Batmamba
    mamamia skrev 2015-03-06 00:17:07 följande:

Jag har inte sagt till dom än men imon ska jag till skolsköterskan och fråga. Men jag har ju också haft Lunginflammation och blodpropp i lungan,kan det bero på det?

Jag vet inte om det kan bero på det. Jag tycker att du ska berätta för dina föräldrar så snart du kan. De kanske vet mer. Det kan ju hända att någon läkare eller så har sagt saker till dem som de missat att berätta för dig.

Jag är själv förälder och skulle hemskt gärna ha velat veta en sån här sak från mina barn, så att jag kunde hjälpa till.
  • Nenne666
    mamamia skrev 2015-03-06 00:17:07 följande:

Absolut så du bör och ska söka läkare. Skolsköterskan kan du nästan hoppa över. Detta är en fråga för en riktig läkare.
  • Nenne666
    Nenne666 skrev 2015-03-06 00:23:26 följande:
    Absolut så du bör och ska söka läkare. Skolsköterskan kan du nästan hoppa över. Detta är en fråga för en riktig läkare.
    Därmed behöver det inte vara farligt så du behöver vara orolig på ett oroligt sätt hör och nu och idag. Det vill jag också framföra. Du kan sova gott inatt osv. Men en läkarkontakt i frågan rekommenderas iaf.
  • Nenne666
    mamamia skrev 2015-03-06 00:24:52 följande:

Jag kommer göra det så snart som möjligt :)

Vad bra lycka till!
  • Nenne666
    mamamia skrev 2015-03-06 00:27:41 följande:

Ska göra det. Tack för komplimangen Nenne :)

Har själv astma och en del problem så hör av dig till mig vid frågor. Sov gott och don't worry!
Svar på tråden Svårt att andas efter idrott