• Anonym (sol)

Missfall och så ledsen på min mor

För några dagar sedan fick jag missfall (v 7 + 6)) som var så fruktansvärt. 
    Har väldigt ont fortfarande i rygg, kropp och blöder massor.

Det som gör mig ännu mera ledsen och nedstämd är min mor som jag ringde och berättade för. 
    Vi har aldrig haft någon vidare kontakt och som moder har hon väldiga svårigheter vad det gäller att ge mig kärlek, uppmuntran, att visa känslor och allt.

Hade varit tveksam till att berätta för henne men tänkte att nu ska jag säga som det är. Jag gjorde det och som jag visste skulle hennes svar vara fåordigt.
    Det enda svar hon hade att säga var att "ja, så är det".
    Ingenting om nämen vad tråkigt, vad ledsen jag blir eller någonting.

Gick två dagar och hon ringer upp och säger att hon har gått och tänkt på det här och det var nog i alla fall bäst att det gick så som det gick, att jag fick missfall.
    Du är inte ung längre (är 43 år) och  det kan bli vad som helst då.
    Förklarade för henne att det finns både Kub och fostervattensprov för att kunna se om inte barnet är friskt.

Efter vi talades vid så har jag gått och tänkt på att hon verkar tycka att jag är oförstående som ska skaffa barn vid 43 års ålder och att det kommer bli något fel på barnet då.
    Jag blir så ledsen och ångrar djupt att jag för en gång skull nämnde detta för henne.

Känner mig så ledsen

• Svar på tråden Missfall och så ledsen på min mor
  • Nenne666
    Anonym (sol) skrev 2015-03-05 22:57:26 följande:

För några dagar sedan fick jag missfall (v 7 + 6)) som var så fruktansvärt. 
    Har väldigt ont fortfarande i rygg, kropp och blöder massor.

Det som gör mig ännu mera ledsen och nedstämd är min mor som jag ringde och berättade för. 
    Vi har aldrig haft någon vidare kontakt och som moder har hon väldiga svårigheter vad det gäller att ge mig kärlek, uppmuntran, att visa känslor och allt.

Hade varit tveksam till att berätta för henne men tänkte att nu ska jag säga som det är. Jag gjorde det och som jag visste skulle hennes svar vara fåordigt.
    Det enda svar hon hade att säga var att "ja, så är det".
    Ingenting om nämen vad tråkigt, vad ledsen jag blir eller någonting.

Gick två dagar och hon ringer upp och säger att hon har gått och tänkt på det här och det var nog i alla fall bäst att det gick så som det gick, att jag fick missfall.
    Du är inte ung längre (är 43 år) och  det kan bli vad som helst då.
    Förklarade för henne att det finns både Kub och fostervattensprov för att kunna se om inte barnet är friskt.

Efter vi talades vid så har jag gått och tänkt på att hon verkar tycka att jag är oförstående som ska skaffa barn vid 43 års ålder och att det kommer bli något fel på barnet då.
    Jag blir så ledsen och ångrar djupt att jag för en gång skull nämnde detta för henne.

Känner mig så ledsen

Hela det beteendet handlar om henne och lägg det där. Släpp det bara. Min morsa är också väldigt knas och jag tar år mig ibland. Men så fort jag tänker om och slutar att räkna henne som något stöd så blir det lättare. Nu umgås jag med henne utifrån vad jag klarar av och tar inte upp sånt som jag vet kan komma tillbaka som en örfil. En konst. Men du hittar den...
  • Ggb76

Samma erfarenhet. Tillslut fick jag helt enkelt sluta se min mamma som en Mamma, i bemärkelsen stödjande och lyssnande. Då blev det hanterbart. Det blev sen lite lättare att förstå när min mamma tillslut fick en diagnos som bl a visade att hennes empati inte fungerade som den skulle. Lättare att acceptera hennes beteende...men också tufft för i samma veva försvann ju också mitt stöd, som jag ändå inte velst ge upp hoppet om fanns där.

Allt det här var tack och lov före jag fick barn för 3 år sen. Mamma dog hastigt för 5 år sen.

Svar på tråden Missfall och så ledsen på min mor