• Anonym (vilsen)

några frågor

Jag undrar om jag plockar ut alla mina föräldradagar så jag inte har fler att plocka ut och sedan börjar arbeta på timanställning som vikarie, behåller jag min sgi i då?

Undrar även om det är någon skillnad om jag skulle ha dagar sparade och börjar arbeta på timanställning som vikarie men inte ta ut någon föräldrapenning, har jag nån sgi då?

Om jag plockar ut samtliga dagar på föräldrapenningen så man inte måste följa era regler (tycker det är som en djungel) så är det väl exakt samma summa om jag plockar ut samtliga dagar som om jag skulle ta ut färre dagar/vecka?? Bortsett från att jag förlorar min sgi eftersom barnet är över ett år? Eller tänker jag fel?

• Svar på tråden några frågor
  • Försäkringskassan

Hej,

Generella regler: Från det att ens barn fyller ett år måste man tänka på att skydda sin SGI(sjukpenninggrundande inkomst) Är du helt föräldraledig så tar man ut föräldrapenning med minst 5 dagar i veckan. Om du tar ut dagarna på sjukpenningnivå, lägstanivå eller blandar spelar ingen roll så länge du har föräldrapenning med minst 5 dagar i veckan.

Om du arbetar och tar ut föräldrapenning ska din sammanlagda sysselsättningsgrad uppnå ett minimum på 5 dagar i veckan.

Så har du inga dagar kvar och inte kan skydda den SGI du har registrerad innan du gick på föräldraledighet kan du välja skriva in dig på arbetsförmedlingen som arbetssökande för den tid du inte arbetar. Gör du inte detta kommer din SGI att beräknas på det du arbetar. Din föräldrapenning är dock skyddad fram till barnets 2 års dag då även den ersättningen räknas om och baseras på din faktiska SGI.

Hälsningar

Carola, handläggare

• Anonym (vilsen)

Tack för svar.

Men om jag har dagar som räcker ca ett halvår om jag tar ut 5 dagar/vecka så skyddas min sgi.

Men tar jag ut färre än 5 dagar/vecka så att jag plockar ut exakt samma antal dagar fast under ett års tid är det väl samma summa pengar bara att jag inte har skyddad sgi. Stämmer det??

Barnet är över 3 år.

• Försäkringskassan

Hej!

Man behåller samma föräldrapenning tills barnet är två år.
    Om du tar ut färre än fem dagar per vecka så kan din föräldrapenning komma beräknas på den inkomsten som du har nu eftersom barnet är över tre år.

Hälsningar

Malin, handläggare

• Anonym (vilsen)

Men om jag tar ut 5 dagar/vecka räknas det på min gamla sgi?

• Försäkringskassan

Hej,

Ja under förutsättning att du skyddat den. Om man inte valt att skydda den efter barnets 1 års dag

skyddas föräldrapenningen fram till barnets 2 års ålder därefter baseras föräldrapenningen också på den faktiska SGI man har.

Hälsningar

Carola, handläggare

• Anonym (vilsen)

Min sgi är skyddad med vårdnadsbidrag, då betyder det väl att jag har kvar samma föräldrapenning??

• Försäkringskassan

Hej igen!

Din föräldrapenning kan bli baserad på din tidigare SGi om du hela tiden efter barnets 1-årsdag på något sätt har skyddat den.

Eftersom vi inte har tillgång till dina uppgifter och kan se hur det ser ut för just dig kan jag inte svara vad som gäller för just dig. Jag kan bara svara generellt. Och generellt gäller att om man har skyddat sin SGi hela tiden sedan barnets 1-årsdag har man rätt till föräldrapenning utifrån den skyddade SGI:n

Vårdnadsbidrag från kommunen räknas som "överhoppningsbar tid". Man tittar då på att SGI:n är skyddad hela vägen fram till tiden med vårdnadsbidrag börjar och sedan tittar man på att den fortsätter skyddas direkt efter vårdnadsbidraget upphör.

Hälsningar
    Bushra, handläggare

Svar på tråden några frågor