• Fjärilstofflan

V 28 och smärtsamma sammandragningar/förvärkar

Mitt tredje barn, 6 år sedan våras senaste.

Är i v 28 och har börjat få väldigt intensiva sammandragningar. Det är inte alla som gör ont men vissa är ganska smärtsamma och intensiva. Kan inte minnas att det varit så med mina andra, men det var ju ett tag sedan.

Någon som har erfarenhet?

• Svar på tråden V 28 och smärtsamma sammandragningar/förvärkar
  • bak14

Det kan vara så att du har någon infektion i kroppen och sammandragningarna orsakas av det. Så var det för min vän hon åkte in och det visade sig att hon hade uvi. Jag tycker du ska ringa till sjukhuset och höra med de.

• prematurmamma2

Jag har haft problem med sammandragningar med båda mina graviditeter. 
    Med första barnet påverkades tappen och när de satte in brikanyl för att stoppa sammandragningarna var jag redan öppen 3 cm och hade 1 cm kvar av tappen. var sedan sängliggandes till v 35 så de avbröt medicineringen och barnet kom v 36. Med andra barnet hade jag även då massa sammandragningar men som tur var inte påverkade tappen, men jag sjukskrevs i v 23 i två veckor, sedan hann jag jobba en vecka innan sammandragningarna satte igång igen och vattnet gick (tappen fortfarande opåverkad). andra dottern föddes redan i vecka 27.
    Jag tycker du ska ringa förlossningen och åka in på kontroll. Även om sammandragningarna inte är smärtsamma så kan de påverka tappen.

• LillaSandy

Jag hade regelbundna sammandragningar med 1-1,5 min mellanrum när jag var i vecka 24. Blev inlagd en natt och fick diklofenak och alvedon för att få det att släppa. De kontrollerade tappen, tog prover och gjorde ul. Allt såg bra ut. När jag vaknade hade inte mer sammandragningar. Hade lite sen två dagar efteråt. Nu är jag i vecka 33+0 och har inga problem med sammandragningar alls. Men har man regelbundna sammandragningar så ska man åka in för kontroll. Mina gjorde inte ont utan kändes med obehagliga och så blev jag rädd eftersom de kom så ofta. Men det är ju svårt att säga vad som gör ont, det som gör ont för en gör inte ont för en annan. Alla har vi olika toleransnivå och upplevelser av smärta.

• Fjärilstofflan

Tack för era svar! Ska till barnmorskan i veckan så jag får se vad hon tycker. Men man vill klart inte riskera något

Svar på tråden V 28 och smärtsamma sammandragningar/förvärkar