Hur ofta sover er 8 månaders?
Hur mycket sover era 8 månaders på dagen?
Hur mycket sover era 8 månaders på dagen?
Alla våra tre barn har sovit två gånger på dagen i den åldern och sammanlagt 1,5-2 timmar vanligtvis.
Ok så sammanlagt typ 2 timmar på dagen. har de sedan sovit bra på natten?
Min son nu som är 8 månader gammal sover ganska kasst på natten.
Tex Han somnar vid 20.00 vaknar vid 22.30 somnar om vid 23.00 (efter att ha fått bröstet) vaknar igen vid ca 0100 sedan igen vid ca 0300. (inatt var han vaken till sedan till 0400 =/ somnar om och vaknar igen sedan vid 0700.
På dagen sedan så kan han somna om vid 0800 och sova till ibland 0900 elelr 1000. det är lite olika.
sen kan han somna om vid 1200-1300 och sova 1-1½ timme där igen.
Och sen vid 1530 så kan han sova ofta till kl 1800. (ibland till 1700)
Jag är dötrött att han vaknar på natten så himla mycket!
Kanske borde samla ihop hans sov tider på dagen så han bara sover en timme två gånger om dagen?
Kan man "tvinga barnet" att vänta med en sovstund? och kan man då väcka barnet när den har sovit en timme?
Eller blir det tortyr för honom?
För det är tortyr för mig att vakna hela tiden på natten!
Alla mina tre har sovit urkass i den åldern. Hör till utveckling. Första barnet sov helt ok. Han vaknade med 1,5 timmes mellanrum. mellansonen var "värst" ur föräldrasynunkt. Han vaknade konsekvent var 30-60 minut mellan 5-9,5 månad. Yngsta var väl någonstans däremellan. Men vi hade en rätt lång period där det var varje timme. Separationsfasen är ingen riktigt kul period sömnmässigt. Jag har dock aldrig upplevt att barnen på något sätt lidit av mycket uppvak. De har ju somnat om vid bröstet snabbt. Däremot är det ju som vuxen pest.
När de varit i den åldern så har jag inte upplevt att dagssömnen påverkat nattsömnen. De har haft uppvak av andra orsaker - orolig utvecklingsperiod med searationsångest. överlag skulle jag säga att för mycket dagssömn aldrig påverkat mina barn vad gäller just uppvak på nätterna. Det som däremot har påverkats när de sovit mycket (för mycket) på dagen är att de inte kunnat somna på kvällen eller haft väldigt svårt att somna på dagen.
Yngsta är 20 månader nu och sover hela nätter sedan ett halvår ungefär. Han sover i stort sett lika mycket idag på dagen som när han var 8 månader - 1,5-2 timmar vanligtvis. Är hemma så inte på dagis.
Så utifrån min erfarenhet så kan du påverka nattsömnen genom att dra ner dagsvilan på så sätt att ditt barn somnar tidigare på kvällen. Tveksamt i den åldern om du får någon skillnad vad gäller just uppvaken. men det är som sagt min erfarenhet med just mina barn.
Separationsfasen går över....om det är någon tröst .