• Diazztree

Fettsnål vs kalhytratsnål kost

Hej

Sen förra sommaren har jag genomgått en flytt och ändrat mina träningsvanor helt och även ätit mer dålig mat på språng, det har resulterat i att gå från en vikt på 64 kg vältränad (gym 4-5 ggr i veckan) till 70-72 kg helt otränad, dvs min fettprocent har ökat rejält.

För att komma igång ändrade jag mina kostvanor och började räkna kcal, detta fungerade inte alls då jag ständigt var sugen eller hungrig.

Min mamma gick ner nästan 20 kg på Atkins och slapp blodsockerrace så jag har provat det i ca 1 månad, på induktionsfas dvs Max 20 g nettokolhydrater per dag för att sätta kroppen i ketos, myclet protein och normala mängder fett dvs steker i smör och någon matsked sås till en måltid. Mitt sötsug och hungerkänsla har försvunnit helt vilket är fantastiskt befriande, men jag väger fortfarande 70 kg, jag har dessutom senaste 1-2 veckorna börjat gymma igen.

Det är fruktansvärt frustrerande att jag inte går ner något alls, och jag funderar på om Atkins inte passar mig och jag ska prova fettsnålt istället?

Har någon här erfarenhet att inte gå ner när man minskar kolhydrater och provat något annat som fungerat bättre?

• Svar på tråden Fettsnål vs kalhytratsnål kost
  • Morkplats

Vet inte hur mycket kunskaper du har, antar att det inte omöjligt är mer än mig men lite basic tips här.

Jag personligen tror att en varierad kost där du får i dig lagom med kalorier, kolhydrater, proteiner, fetter och vitaminer fungerar bäst. Tror inte på alla speciall dieter då kroppem behöver de flesta näringsämnena.

Att göra av med mer kcal än man tar hjälper mycket, en normalbyggd kvinnna förbrukar ca1500kcal en normal dag o en man ca1700kcal(arbete och annan dagligaktivitet, ingen extra träning) 1h gång gör du av med 250-350kcal beroende på intensitet och en aktiv timme på gymmet 400-600. Du kan alltid se om vårdcentralen låter dig träffa en dietist, kostar 100-200/besök, de kan oftaste hjälpa dig med kost och i visa fall träning, finns säkert någon PT på ditt gym som kan hjälpa dig till vis del också, men med kosten bör en dietist vara bättre.

Sen finns det betydligt bättre forum än familjeliv för denna frågan, sök och du ska finna.

Svar på tråden Fettsnål vs kalhytratsnål kost