• Anonym (Hulken)

Hur förstör jag en gammal dator bäst?

Vad gör ni med era gamla datorer? Sparar ni dom eller slänger dom? Man ska ju förstöra hårddisken och en gång slog jag på den med en slägga och bröt av den i två delar men finns det något bättre sätt? Hur förstör ni dom så att ingen info kan tas fram från den igen?

Bonusfråga; visst är det väl bättre att förstöra en gammal dator än att spara den? Det är ju ingen större risk att man börjar använda en flera år gammal dator igen men det måste ju vara en stor risk att den hamnar i orätta händer och ens info kan tas från datorn om man inte förstör den? Tänker jag rätt eller fel som tänker förstöra gamla datorer? Finns det någon orsak att behålla en gammal dator som jag inte har tänkt på?

• Svar på tråden Hur förstör jag en gammal dator bäst?
  • Aniiee

Varför förstöra datorn? Återbruk och återvinning är bättre.....

Det är onödigt att förstöra hddn. Wipe:a den istället, och gör det ordentligt.   Så kan du sälja den sen för två hundra spänn. 

Du tänker helt klart helt fel och slösar så otroligt på resurserna att jag skäms lite....

Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Aniiee

BTW, så kan vem som helst få data från en hårddisk som är bruten på mitten. Det är inte att informationen försvinner när man gör så.

Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Fantasilös

Är också nyfiken på hur man förstör en dator helt och hållet så att ingen kan komma åt något på den. Har ett flertal datorer över från en avliden person och all info där på måste försvinna...

• Aniiee
    Fantasilös skrev 2015-03-03 18:24:24 följande:

Är också nyfiken på hur man förstör en dator helt och hållet så att ingen kan komma åt något på den. Har ett flertal datorer över från en avliden person och all info där på måste försvinna...

Som sagt, förstör ingenting. Wipe:a och sälj istället (som delar kan vara mer lukrativt än som hel dator)
  • Demmpa

Företag som vill kassera gamla lagringsmedia så att ingen kan återskapa information skickar dessa till tex Stena Recycling som maler ner lagringsmedian.

• Binary

Använd en DoD* certifierad wipe så är du safe sedan. Sälj datorn efteråt och få ett par kronor tillbaka.

* Department of Defense

sextankar.nu - En mans tankar om sex
  • Aikido
    Aniiee skrev 2015-03-03 17:28:45 följande:
    BTW, så kan vem som helst få data från en hårddisk som är bruten på mitten. Det är inte att informationen försvinner när man gör så.
    Vem som helst? Utveckla gärna det.
  • chnees
    Aikido skrev 2015-03-31 13:32:03 följande:
    Vem som helst? Utveckla gärna det.
    Tex säg att jag tar hand om din pc, plockar ur hdd'n och skickar den till ibas. De fixar resten 
  • The Mechanix
    chnees skrev 2015-03-31 13:53:08 följande:
    Tex säg att jag tar hand om din pc, plockar ur hdd'n och skickar den till ibas. De fixar resten 
    Frågan är om någon bemödar sig att betala 5 - 10 tusen för att få en del filer återskapade, från en hd som en privatperson har haft.
  • The Mechanix
    Aniiee skrev 2015-03-03 17:28:45 följande:

Visserligen inte, men det är svårt och dyrt att återställa. I de allra flesta fall är det gott nog att bryta den på mitten.
  • chnees
    The Mechanix skrev 2015-03-31 14:02:03 följande:
    Visserligen inte, men det är svårt och dyrt att återställa. I de allra flesta fall är det gott nog att bryta den på mitten.
    Det är sant, men möjligheten finns ju ändå. 
  • thekinglol

Varför ska man förstöra en dator alla dessa datorkomponenter kan man annvända igen med lite trix och fix eller kan man sälja skiten till någon skrot handlare som kommer förbi vart enda jävla kvart och frågar. vill du sälja skrot väldigt billigt vi fixa allt. 

Vill du nu förstöra den så ta och sätt in den i ugnen på ca 250 grader så skiten smälter sedan kan du ju göra små gubbar i former LOL. Du kan ju också ta och köra över den med en traktor eller något och kör över den kanska kul faktiskt. Testade en gång blev kanska kladdigt med datordelar HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAGlad

Svar på tråden Hur förstör jag en gammal dator bäst?