• Aljaliv

SVT och SR, jävla tjat om bandvagnar som säljs till Irak för att döda IS, är detta verkligen så jävla intressant?

Jag lyssnar mycket på radio och idag har dem STORA nyheten på Sveriges Radio varit om de svenska bandvagnen som säljs till Irak som Irakiska styrkor vill ha för att försvara sig mot IS.

Visst är detta en nyhet, men HELA DAGEN och nu en 20 minuter på SR Studio Ett?

Det enda som är intressant i denna historia är att försvaret sålde dessa bandvagnar extremt billigt MEN det är ju en nyhet man hade kunnat förkorta till 10 minuter..

Hur viktig nyhet tycker ni detta är? Tycker ni att detta är det värsta Sverige har gjort på länge? Är det så hemskt att Irak får bandvagnar så de kan försvara sig mot IS?? 

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6106682

• Svar på tråden SVT och SR, jävla tjat om bandvagnar som säljs till Irak för att döda IS, är detta verkligen så jävla intressant?
  • Nerfherder
    Aljaliv skrev 2015-03-03 16:32:43 följande:

Jag lyssnar mycket på radio och idag har dem STORA nyheten på Sveriges Radio varit om de svenska bandvagnen som säljs till Irak som Irakiska styrkor vill ha för att försvara sig mot IS.

Visst är detta en nyhet, men HELA DAGEN och nu en 20 minuter på SR Studio Ett?

Det enda som är intressant i denna historia är att försvaret sålde dessa bandvagnar extremt billigt MEN det är ju en nyhet man hade kunnat förkorta till 10 minuter..

Hur viktig nyhet tycker ni detta är? Tycker ni att detta är det värsta Sverige har gjort på länge? Är det så hemskt att Irak får bandvagnar så de kan försvara sig mot IS?? 

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6106682

Andas.
  • Aljaliv
    Nerfherder skrev 2015-03-03 16:35:45 följande:
    Andas.
    Tack för påminnelsen.
  • MEE83

Självklart är det av intresse, då en skrupelfri affärsman likaväl kunde ha beslutat sig för att sälja dom till IS, för att döda Irakier, Syrier etc.

Att vi vill ha kontroll på var militärt materiell, designat, utvecklat och producerat i Sverige hamnar är sunt.

• Aljaliv
    MEE83 skrev 2015-03-03 16:43:04 följande:

Självklart är det av intresse, då en skrupelfri affärsman likaväl kunde ha beslutat sig för att sälja dom till IS, för att döda Irakier, Syrier etc.

Att vi vill ha kontroll på var militärt materiell, designat, utvecklat och producerat i Sverige hamnar är sunt.

Då tycker jag de kan skriva om det i tidningarna för de som är intresserade, detta är nästan lika tjatigt som vädret om man lyssnar mycket på radio.
  • Nerfherder
    Aljaliv skrev 2015-03-03 16:37:15 följande:
    Tack för påminnelsen.
    Det var så lite. När jag jobbade i ett lager runt 2003, då hade bara tillgång till en kanal, pga extremt dålig täckning. SR Star eller vad det hette gick hela tiden, och den låten som spelades mest var den där gnälliga norrmannens violinlåt. Jag har fan mardrömmar om det fortfarande. Så klaga lagom.
  • Aljaliv
    Nerfherder skrev 2015-03-03 16:55:54 följande:
    Det var så lite. När jag jobbade i ett lager runt 2003, då hade bara tillgång till en kanal, pga extremt dålig täckning. SR Star eller vad det hette gick hela tiden, och den låten som spelades mest var den där gnälliga norrmannens violinlåt. Jag har fan mardrömmar om det fortfarande. Så klaga lagom.
    Hehe okej..
  • audio

Låt bli att lyssna ett tag, så gjorde jag när nyheterna bara maler.

• Stjärnfall76

Känner lite samma. Sverige har INTE sålt till Irak. OCh kan väl inte hjälpa om ett annat land säljer vidare. Exakt vad ska Sverige göra åt det? Det är ju inte deras bandvagnar längre.

• Staman

SR tyckte sig ha kommit på ett scoop att tyska pansarbandvagnar köpts hit, renoverats här, förvarats och sålts till tredje land som nu vill sälja till Irak i kampen emot IS.
    Tyskarna som bestämmer godkänner men somliga svenskar vill lägga sig i och stoppa då vi inte får sälja dit.
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6107635

TT har sedan lurat andra massmedia med att de var svenska
    www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/motor/article3889185.ece

• micro113
    MEE83 skrev 2015-03-03 16:43:04 följande:

Hade för mig att det var en pansarbandvagn från Sovjet...
Svar på tråden SVT och SR, jävla tjat om bandvagnar som säljs till Irak för att döda IS, är detta verkligen så jävla intressant?