• jessyj

Framåtvänd sulky till 1åring?

Hej!

Vi ska iväg på semester inom närmsta veckorna och jag undrar om det är "lönt" att köpa en sulky istället för att ta med vår vanliga vagn? Jag vill bara köpa en "billig" då den bara kommer användas denna resa då syskon snart kommer. Sulkyn är dessutom framåtvänd och vår son kommer vara ca14 månader när vi åker. Vad tror ni? Bra eller dåligt med att vända honom framåt så "tidigt" endast för en resa? Eller skulle ni chansat på att vagnen är hel efter en lång flygresa och ta med din vanliga vagn?

Vet att det finns bakåtvända sulkyn också men vissa är svindyra och andra extremt fula och opraktiska med varukorgen..

Jätte tacksam om ni vill ge mig tips :)

• Svar på tråden Framåtvänd sulky till 1åring?
  • Darla

Personligen är jag emot att vända barn förtidigt, men vi köpte en framåtvänd resevagn åt vårat barn av samma anledning som du tänker.
    En quinny Zapp (innan de fanns vändbarsits) och sen en Maclaren. Vi reser mycket och det kändes så skönt att ha en liten vagn som man (inte Arlanda då) kan ha med ända fram till gaten utan att det känns som att köra runt med en stridsvagn band alla människor, inte behöver oroa sig för att den går sönder i hanteringen, slippa stora vagnsväskor att släpa hit och dit på, upp och ner på bandet. Bara en liten bag att hantera. 

Om du bara har en resa att använda den på så kanske blocket är värt att kolla in? Fast vi använde våra resevagnar mycket efter resan med, jättebra att ha på djurparker, osv. Hade dem liggandes i bilen mycket som reserv, när barnet blev äldre.

• isolande

Vi hade en maclaren som vi lånade när vi reste utomlands då sonen var 8 mån. Funkade bra. Han åkte inte i den särskilt långa stunder. När vi kom hem fick han sitta i gamla bakåtvända vagnen igen Glad.

• jessyj
    Darla skrev 2015-03-03 14:48:14 följande:

Personligen är jag emot att vända barn förtidigt, men vi köpte en framåtvänd resevagn åt vårat barn av samma anledning som du tänker.
    En quinny Zapp (innan de fanns vändbarsits) och sen en Maclaren. Vi reser mycket och det kändes så skönt att ha en liten vagn som man (inte Arlanda då) kan ha med ända fram till gaten utan att det känns som att köra runt med en stridsvagn band alla människor, inte behöver oroa sig för att den går sönder i hanteringen, slippa stora vagnsväskor att släpa hit och dit på, upp och ner på bandet. Bara en liten bag att hantera. 

Om du bara har en resa att använda den på så kanske blocket är värt att kolla in? Fast vi använde våra resevagnar mycket efter resan med, jättebra att ha på djurparker, osv. Hade dem liggandes i bilen mycket som reserv, när barnet blev äldre.

Håller helt med! Är inte heller intresserad egentligen av att vända honom ännu.. I vanliga fall åker han emot oss.. Så denna sulky skulle isf vara undantaget. Det blir nog inte så mkt vagnåkande på plats ändå, typ till stranden, när vi ska äta och som sovplats på dagen såklart.. Så därför tänkte jag det kanske inte spelar så stor roll när det är så kort.. Men tack för din feedback.. Jag ska fundera lite till :)
  • Yonndax

Har gjort lika dant med min son just för resor då det ofta är en massa annan packning oxå förutom vagnen. Tycker det fungerade bra. När vi kom hem igen använde vi vanliga vagnen ett bra tag till innan "resevagnen" fick ligga i bilen konstant som back up.

• jessyj
    isolande skrev 2015-03-03 15:03:19 följande:

Vi hade en maclaren som vi lånade när vi reste utomlands då sonen var 8 mån. Funkade bra. Han åkte inte i den särskilt långa stunder. När vi kom hem fick han sitta i gamla bakåtvända vagnen igen Glad.

Det blir för vår att återgå till att sitta bakåtvänd när vi kommer hem igen också :) Känns skönt att höra att det gick bra för er att ha barnet i framåtvänt läge iaf på semestern :) Då borde det går bra för oss med, vår son är dessutom väldigt nyfiken av sig så han skulle nog älska det.. Men det är jag som är nojjig och inte vill vända honom för snabbt ;)
  • isolande
    jessyj skrev 2015-03-03 15:24:06 följande:
    Det blir för vår att återgå till att sitta bakåtvänd när vi kommer hem igen också :) Känns skönt att höra att det gick bra för er att ha barnet i framåtvänt läge iaf på semestern :) Då borde det går bra för oss med, vår son är dessutom väldigt nyfiken av sig så han skulle nog älska det.. Men det är jag som är nojjig och inte vill vända honom för snabbt ;)
    Jag är av samma åsikt, men det gick liksom inte att släpa med sig hela vår Emmaljunga kände vi. Hade den gått sönder hade jag gråtit blod Drömmer
  • mallar

Vi köpte en njoy bubble för 2000 kr när vi åkte på resa i julas. Då var vår dotter 11 månader. Den går att ha både framåtvänd och bakåtvänd samt fullt liggläge. Vi tänker att den är bra att ha med på resor framöver. Även när vår dotter blir lite äldre kommer hon ju behöva vagn om man är på semester och då kan vi ha henne framåtvänd.

Än så länge får hon bara sitta mot oss.

Svar på tråden Framåtvänd sulky till 1åring?