Efter 2 snabba förlossningar (3 resp 4 timmar) väntade jag på mitt 3:e barn:
Tredje förlossningen - 1988
Det var 3 dagar före Bf. Jag var hemskt trött, för det var OS i Söul, och jag hade suttit uppe natten innan för att se Patrik Sjöberg tävla i höjdhopp. I smyg hade jag tagit tid mellan värkar sedan 20-tiden, men jag var fortfarande osäker. Det var 7-10 min mellan värkarna, fast de var inte så starka. Jag behövde knappt profylaxandas alls.
Kl 22 ringde jag i alla fall Förlossningen, och vi kom överens om att jag skulle åka in. Jag tog en taxi, och maken följde efter i bil.
Kl 23.30 kom vi fram, och då hade jag 5 min mellan värkarna, och de var lite starkare. Bm kollade, och det var bara öppet 6 cm.
Vi satte oss i dagrummet, för det var OS hela natten - och det är ju alltid intressant! Jag blev kopplad till CTG och virkade mig igenom några timmars boxning.
Kl 03 hade det inte hänt ett dugg. Värkar var 5:e minut, men för svaga för att göra någon nytta. Bm gav mig något att sova på, och jag och maken fick varsin säng.
Kl 06 vaknade jag av att värkarna kom i gång igen. Vi åt frukost, och sedan gick vi i korridorerna hela förmiddagen. Vid lunch hade inget förändrats - värkar var 5:e minut och öppen 6 cm.
Kl 12.30 gjorde Bm hål i hinnorna så att vattnet gick. Det gjorde susen! Direkt kom det starka och täta värkar. Fast jag var ganska trött, så funkade profylaxen perfekt. Krystvärkarna var inte lika lätta att känna igen den här gången, så det var faktiskt Bm som talade om att det var dags att lägga sig och krysta. Några krystvärkar, och så var det klart.
Kl 13.49 föddes min lilla dotter!