• Malejn

Kastrera Hankatt

Hej!

De e så att jag och min kille har köpt två kattungar som är syskon, en hane och hona. För att de inte ska bli incest osv i framtiden så ska vi ju självklart kastrera dom så fort som möjligt. Men de viktigaste är hankatten först känner vi. Har läst att de blir könsmogna runt 6 månader. Men på många sidor står de att man inte kan kastrera katter

Förens de är minst 6 månader gamla.

Om ni har katt, när kastrerade ni eran hankatt? Hur gammal var han ungefär?

• Svar på tråden Kastrera Hankatt
  • IceJossan

Det går fint att kastrera dem mycket tidigare, det beror bara på vad veterinären vill och inte.
    Fler och fler veterinärer i Sverige kastrerar från 12v ålder, men det är större risk att söva en så liten katt och det är pilligare med kastreringen.
    Jag skulle inte våga vänta tills de är 6 månader eftersom de bor ihop, eftersom de kan bli könsmogna betydligt tidigare. Jag skulle kastrera hanen vid 4-5 månaders ålder och honan när hon är 6 månader.

Ring runt och fråga olika kliniker tills du hittar en som gör det redan nu eller vid 4-5 månaders ålder.

• Minouiee

Det är hälsosammare för katten att vänta tills könsmognad. Något annat som veterinärer ofta bortser från, är att narkosen är en stor risk för katten när den väger under 3kg, något jag fick reda på när en veterinär vägrade kastrera mina katter som vägde strax över 2kg - trots att dom då var 8 månader.

You don't need religion to have morals. If you can't determine right from wrong, you lack empathy, not religion.
  • Madmoiselle
    Minouiee skrev 2015-03-06 12:20:14 följande:

Det är hälsosammare för katten att vänta tills könsmognad. Något annat som veterinärer ofta bortser från, är att narkosen är en stor risk för katten när den väger under 3kg, något jag fick reda på när en veterinär vägrade kastrera mina katter som vägde strax över 2kg - trots att dom då var 8 månader.

Två av mina tre katter väger ner tre kilo och de är 5 och 7 år gamla. Enligt dig skulle man alltså aldrig kunna kastrera dem.
  • Minouiee
    Madmoiselle skrev 2015-03-07 16:25:32 följande:

Två av mina tre katter väger ner tre kilo och de är 5 och 7 år gamla. Enligt dig skulle man alltså aldrig kunna kastrera dem.

Läs igen. Inte enligt mig, enligt en veterinär jag träffade.
    You don't need religion to have morals. If you can't determine right from wrong, you lack empathy, not religion.
  • IceJossan
    Minouiee skrev 2015-03-06 12:20:14 följande:

Förr sa man att honkatter skulle få en kull innan kastrering. Sen sa man att katter inte ska kastreras före 1 års ålder. Sen inte före 9 månaders ålder. Nu är de flesta veterinärer nere i 6 månader.

I länder som ligger långt före oss i forskning och praktik kastrerar kattungar från 12 veckors ålder. Det är större risk med sövning, men för övrigt är det inte värre. Det gäller dock att veterinären klarar detta (vilket fler och fler i Sverige gör) och att de har resurser om något skulle gå snett (vilket sällan privatpraktiserande veterinärer har).

Det känns väldigt galet att skriva att det är hälsosammare för katten att vänta tills könsmognad, då det faktiskt många gånger är tvärt om. När katten blir könsmogen är det ofta en väldigt stress. Många katter börjar dessutom pinka överallt i desperationen av att pinka revir/locka till sig en hane.

Kastrerar man tidigt så slipper katten stressen av att löpa eller desperationen över att jaga honor och det finns ingen risk för att de "råkar" fortplanta sig för att man inte kastrerat i tid.

Svar på tråden Kastrera Hankatt