• Milton

    Ha en häst inackorderad på ridskola.

    Jag är så enormt sugen på att köpa en häst. Jag hade två hästar hemma när jag var 10-17år gammal. Nu är jag 35 och känner att det saknas för mig. "problemet" är att jag bor i stan. Så då måste jag ha hästen på ridskola isånafall. Och andra "problemet" är att jag är lite människoblyg och inte jättekunnig inom dressyr eller något. Jag hade häst då bara för att det var kul och gjorde mina egna kommandon som hästarna lyssnade på. Tycker att det skulle kännas pinsamt att äga en häst på ridskola och alla ser hur "okunnig" man är. 
    Däremot skulle jag gärna vilja träna min häst enligt Natural horsemanshisp. Men att rida ute i naturen är det roligaste jag tycker. 
    Tror ni att ridskolepersonalen/elever skulle skratta bakom min rygg?

  • Svar på tråden Ha en häst inackorderad på ridskola.
  • Majsan70

    Var bor du? Oftast så brukar det ju finnas massor av småstall runt omkring. Leta på Hästnet eller Blocket i det område du bor så tror jag att det poppar upp massa trevliga alternativ.

    Du skall absolut göra det du vill med din ev. häst och skulle nån skratta bakom ryggen så strunt i det. Bara din häst har det bra. 

  • Majsan70

    Var bor du? Oftast så brukar det ju finnas massor av småstall runt omkring. Leta på Hästnet eller Blocket i det område du bor så tror jag att det poppar upp massa trevliga alternativ.

    Du skall absolut göra det du vill med din ev. häst och skulle nån skratta bakom ryggen så strunt i det. Bara din häst har det bra. 

  • Dejtande

    Ber om ursäkt om jag är brysk, men om du inte kan någon om hästuppfostran, dressyr eller motsvarande borde du inte ha häst. Kan du inte bli medryttare till någon häst och komplettera det med ridlektioner? Å även kurser i Natural Horsemanship för Monty Roberts eller andra som är kunniga inom området?

  • Majsan70

    Det går alldeles utmärkt att inte vara så himla duktig. Där vi står inackorderade nu så var ägaren novis när hon startade upp och lär sig med tiden. Hennes ridkunskaper är ringa, men hästarna är väl omhändertagna och hennes kunskaper i hästhållning har hon läst sig till och frågat andra om hjälp på vägen. 
    Så kontentan är att har man bara bra hjälp o stöttning går det utmärkt att ha häst utan jättestora kunskaper i dressyr och liknande.

    Jag har aldrig stött på ett trevligare stall med mer lyckliga hästar än där vi har hästarna nu. 

    Å andra sidan så är medryttare ett mycket bra sätt att starta på. Finns många som vill att hästarna skall få lulla i skogen några dagar i veckan. 

  • Milton
    Majsan70 skrev 2015-03-03 15:20:35 följande:

    Det går alldeles utmärkt att inte vara så himla duktig. Där vi står inackorderade nu så var ägaren novis när hon startade upp och lär sig med tiden. Hennes ridkunskaper är ringa, men hästarna är väl omhändertagna och hennes kunskaper i hästhållning har hon läst sig till och frågat andra om hjälp på vägen. 
    Så kontentan är att har man bara bra hjälp o stöttning går det utmärkt att ha häst utan jättestora kunskaper i dressyr och liknande.

    Jag har aldrig stött på ett trevligare stall med mer lyckliga hästar än där vi har hästarna nu. 

    Å andra sidan så är medryttare ett mycket bra sätt att starta på. Finns många som vill att hästarna skall få lulla i skogen några dagar i veckan. 


    Ja jag har kollat lite på medryttare men då har de alltid såna krav att det ska vara dressyr och man ska ha värsta kunskapen.  
    Alltså jag har kunskap om hur man har roligt med häst =) Men jag kan absolut inte några dressyr kommandon eller så. 
    men den häst som jag hade när jag var ung gjorde jag om från travare till ridhäst med mina egna "kommandon" om man kan säga så. 
    Var jag än letar så finns det ingen som tycker att en "halvduglig" ryttare duger. =/
  • Majsan70
    Milton skrev 2015-03-03 18:02:10 följande:
    Ja jag har kollat lite på medryttare men då har de alltid såna krav att det ska vara dressyr och man ska ha värsta kunskapen.  
    Alltså jag har kunskap om hur man har roligt med häst =) Men jag kan absolut inte några dressyr kommandon eller så. 
    men den häst som jag hade när jag var ung gjorde jag om från travare till ridhäst med mina egna "kommandon" om man kan säga så. 
    Var jag än letar så finns det ingen som tycker att en "halvduglig" ryttare duger. =/
    Vi har flertalet ryttare med mindre kunskaper hos oss, som rider ut våra hästar och kör lättare motion. Enda kravet vi har haft är att hästar och ryttare skall passa ihop o trivas. Hon som äger stallet rider enbart ut och kan inte rida "fint" alls. 
    Dotterns ponny som är ganska svår, har en lugn o fin tjej med bara baskunskaper och det funkar utmärkt. Så det finns, men man får ha tålamod. 
  • alltvarupptaget

    kolla upp vad som är reglerna för att ha hästen på just eran ridskola isåfall. Har ett exempel härifrån jag bor som inte är så kul.. En väninna fick ha sin häst i våran stads ridskola på villkoret att dom skulle få använda henne på en ridlektion i veckan. Det spårade tillslut ur så att min väninna inte kunde rida sin egen häst för att hon skulle gå lektioner på dagen. Dom kunde till och med komma och säga att dom skulle ha henne under tiden som väninnan sadlade. Jag personligen skulle aldrig ställa mina hästar på ett stall där alla får komma och titta. Har sjukt mycket fördomar mot att folk ska komma och försöka ta på dom eller gå in i hagen eller så. Ingen får röra mina älsklingar utan att jag är med. Så omkringspringades barn är min mardröm, Men lycka till om du skaffar häst! Man måste börja någonstans :) 

Svar på tråden Ha en häst inackorderad på ridskola.