Ang skulder till dödsbon
Hej, jag skulle vilja ha råd från er som kan lite ang skulder till dödsbo.
Min mamma gick bort för ett tag sen och nu är det dags för bouppteckning. Jag och min syster är enda arvingarna och enligt mammas testamente, som jag har läst, så ska allt delas lika till endast oss.
Saken är att jag har lånat pengar av våra föräldrar sen jag flyttade hemifrån för över 20 år sen, under tiden när jag pluggade och när jag behövde. Men jag har inte lånat något de senaste 10 åren.
Saken är att när vår far gick bort för 10 år sen så pratade jag och syrran om mina skulder, då hon säger hon säkert har fått hjälp för över 100 000 under årens lopp (hon är äldre än mig).
När mamma gick hastigt bort så tänkte jag inte på skulderna överhuvudtaget, och i höstas sa mamma att det var 200 000kr.
2 dagar innan syrran och jag skulle träffa boupptecknaren, då säger hon att min skuld är på 250 000 kr hon tycker det ska vara med på bouppteckningen, att hon då får halva den skulden och jag får mindre.
Helt ok, är jag skyldig mamma det så ska jag så klart ha mindre ut i arvet. Men jag sa att det är bättre att vi tar det själva privat och att jag för över 125 000 kr när det är dags.
Efter pappa gick bort så har syrran haft tillåtelse att hjälpa mamma med tex räkningar, föra över pengar osv. Och hon säger att hon har det uppskrivet det jag är skyldig.
1 vecka senare sms hon och säger att är bättre att min skuld står på bouppteckningen som ett kvitto utan underlag.
Jag börjar faktiskt då fråga henne om hon har haft större skulder eller fått hjälp med större summor av mamma och pappa varav hon då förnekar och säger nej, Men jag vet ju tider när hon tex varit arbetslös, haft mammas bil och säkerligen fått hjälp då och då.
När jag började ifrågasätta min skuld, då frågar hon "vad jag vill med detta" och att plötsligt så är min skuld till mamma är mycket STÖRRE än "vad hon och jag kom överens om". WTF!!! Så från att mamma sa 200 000 i höstas till syrran sa 250 000, då plötsligt så är det plötsligt mycket mer.
Och vadå kommit överens om?! Hon nämnde en skuldsumma och jag bara sa ok, inget annat.
Hon sa att hon kunde kopiera och skicka de uppskrivna summorna, vilket hon inte har gjort än.
Jag sa att jag bara undrade om hon hade lånat/fått större summor under sitt liv av föräldrarna, det var det jag ville veta och jag ville veta hur mkt den egentliga summan är. Men jag fick inget svar. Sen påstod hon att mamma skulle till hösten skriva ett kontrakt/skuldbrev med mig men det har mamma aldrig nämnt för mig.
Så egentligen finns bara det mamma skrev upp och jag har aldrig skrivit på något och inte heller sett hennes lista. Tyvärr har jag inte själv skrivit upp det jag lånade men kan nog kalkylera ungefärligt och det är ca 200 000.
Vad gör jag och vad har jag för laglig rätt?