• Anonym (Skulder)

Ang skulder till dödsbon

Hej, jag skulle vilja ha råd från er som kan lite ang skulder till dödsbo.

Min mamma gick bort för ett tag sen och nu är det dags för bouppteckning. Jag och min syster är enda arvingarna och enligt mammas testamente, som jag har läst, så ska allt delas lika till endast oss. 

Saken är att jag har lånat pengar av våra föräldrar sen jag flyttade hemifrån för över 20 år sen, under tiden när jag pluggade och när jag behövde. Men jag har inte lånat något de senaste 10 åren. 
    Saken är att när vår far gick bort för 10 år sen så pratade jag och syrran om mina skulder, då hon säger hon säkert har fått hjälp för över 100 000 under årens lopp (hon är äldre än mig). 

När mamma gick hastigt bort så tänkte jag inte på skulderna överhuvudtaget, och i höstas sa mamma att det var 200 000kr.
    2 dagar innan syrran och jag skulle träffa boupptecknaren, då säger hon att min skuld är på 250 000 kr hon tycker det ska vara med på bouppteckningen, att hon då får halva den skulden och jag får mindre. 
    Helt ok, är jag skyldig mamma det så ska jag så klart ha mindre ut i arvet. Men jag sa att det är bättre att vi tar det själva privat och att jag för över 125 000 kr när det är dags.
    Efter pappa gick bort så har syrran haft tillåtelse att hjälpa mamma med tex räkningar, föra över pengar osv. Och hon säger att hon har det uppskrivet det jag är skyldig.

1 vecka senare sms hon och säger att är bättre att min skuld står på bouppteckningen som ett kvitto utan underlag. 
    Jag börjar faktiskt då fråga henne om hon har haft större skulder eller fått hjälp med större summor av mamma och pappa varav hon då förnekar och säger nej, Men jag vet ju tider när hon tex varit arbetslös, haft mammas bil och säkerligen fått hjälp då och då. 
    När jag började ifrågasätta min skuld, då frågar hon "vad jag vill med detta" och att plötsligt så är min skuld till mamma  är mycket STÖRRE än "vad hon och jag kom överens om". WTF!!! Så från att mamma sa 200 000 i höstas till syrran sa 250 000, då plötsligt så är det plötsligt mycket mer. 
    Och vadå kommit överens om?! Hon nämnde en skuldsumma och jag bara sa ok, inget annat. 
    Hon sa att hon kunde kopiera och skicka de uppskrivna summorna, vilket hon inte har gjort än. 

Jag sa att jag bara undrade om hon hade lånat/fått större summor under sitt liv av föräldrarna, det var det jag ville veta och jag ville veta hur mkt den egentliga summan är. Men jag fick inget svar. Sen påstod hon att mamma skulle till hösten skriva ett kontrakt/skuldbrev med mig men det har mamma aldrig nämnt för mig.

Så egentligen finns bara det mamma skrev upp och jag har aldrig skrivit på något och inte heller sett hennes lista. Tyvärr har jag inte själv skrivit upp det jag lånade men kan nog kalkylera ungefärligt och det är ca 200 000.

Vad gör jag och vad har jag för laglig rätt? 

• Svar på tråden Ang skulder till dödsbon
  • Anonym (Skulder)

Ingen kunnig?

• Anonym (paco)

Synd att du inte själv hållit koll, men det kanske är så att din mamma haft en lista. Det enda jag kan säga av egen erfarenhet är att: -När Gud kommer med döden, kommer djävulen med arvingarna.

Hoppas det löser sig för dig och att du funderar på om det är värt att bli osams med din syster, kanske för alltid, över någonting så simpelt som pengar. För egen del skulle jag låta skulden noteras i bouppteckningen så din syster inte kan beskylla dig för att inte ha återbetalat skulden.

• Anonym (Skulder)
    Anonym (paco) skrev 2015-03-01 22:28:41 följande:

Synd att du inte själv hållit koll, men det kanske är så att din mamma haft en lista. Det enda jag kan säga av egen erfarenhet är att: -När Gud kommer med döden, kommer djävulen med arvingarna.

Hoppas det löser sig för dig och att du funderar på om det är värt att bli osams med din syster, kanske för alltid, över någonting så simpelt som pengar. För egen del skulle jag låta skulden noteras i bouppteckningen så din syster inte kan beskylla dig för att inte ha återbetalat skulden.

Tack för svaret! Jag gick med på att avstå 125 000 kr när syrran sa att jag var skyldig mamma 250 000kr. Men jag blev irriterad när hon plötsligt sa att jag var skyldig mycket mer än 250' efter jag började ifrågasätta lite. Speciellt när  mamma sa att jag var skyldig 200'. 
    Jag måste se listan som mamma skrev upp först och främst. 

Saken är att för några år sen när en annan släkting dog så hade han en stor mark som var värd mycket pengar. Han är inte biologisk utan var vår pappas styvfar (men ej adopterat pappa). Enligt hans testamente skulle marken tillfalla pappa och sen min syster. Jag accepterade att jag inte stod med där men när farmors bouppteckning öppnades, då skulle jag plötsligt få 25% av marken. 
    Efter den nyheten betedde sig syrran väldigt dåligt. Hon sa att jag var tvungen att betala skatt varje år, att jag måste åka upp och visa mig och andra saker. 
    Det hon inte räknade med var att jag kollade upp allting noga och inget stämde. Hon försökte även köpa ut min lott för 1/4 av värdet!!!
    Det slutade med att jag inte fick del av marken (jag hade nämligen skrivit på papper efter farmor dog att jag inte åberopade min rätt eftersom hennes man fortfarande levde) utan bara pengar på banken.

Men det visade sig verkligen hur min syster var och efter det så slutade vi umgås under 7 år tills mamma dog. Då sa jag att vi glömmer det som har hänt och vi bara har våra familjer kvar. 
    Därför känner jag att jag vill vara på min vakt och vad som är min rätt. Hon utökar liksom min skuld bara sådär. 
  • Griseknoen35
    Anonym (Skulder) skrev 2015-03-01 22:41:52 följande:
    Tack för svaret! Jag gick med på att avstå 125 000 kr när syrran sa att jag var skyldig mamma 250 000kr. Men jag blev irriterad när hon plötsligt sa att jag var skyldig mycket mer än 250' efter jag började ifrågasätta lite. Speciellt när  mamma sa att jag var skyldig 200'. 

Saken är att för några år sen när en annan släkting dog så hade han en stor mark som var värd mycket pengar. Han är inte biologisk utan var vår pappas styvfar (men ej adopterat pappa). Enligt hans testamente skulle marken tillfalla pappa och sen min syster. Jag accepterade att jag inte stod med där men när farmors bouppteckning öppnades, då skulle jag plötsligt få 25% av marken. 
    Efter den nyheten betedde sig syrran väldigt dåligt. Hon sa att jag var tvungen att betala skatt varje år, att jag måste åka upp och visa mig och andra saker. 
    Det hon inte räknade med var att jag kollade upp allting noga och inget stämde. Hon försökte även köpa ut min lott för 1/4 av värdet!!!
    Det slutade med att jag inte fick del av marken (jag hade nämligen skrivit på papper efter farmor dog att jag inte åberopade min rätt eftersom hennes man fortfarande levde) utan bara pengar på banken.

Men det visade sig verkligen hur min syster var och efter det så slutade vi umgås under 7 år tills mamma dog. Då sa jag att vi glömmer det som har hänt och vi bara har våra familjer kvar. 
    Därför känner jag att jag vill vara på min vakt och vad som är min rätt. Hon utökar liksom min skuld bara sådär. 
    Din syster låter inte speciellt ärlig. Tror hon kommer försöka blåsa dig. Du ska inte gå med på något utan att få sett listan och du ska även få veta vad din systers skuld är, din mor borde väl fört lista på även den? Kolla även din mors kontoutdrag så att din syster inte redan har tagit pengar under tiden hon hjälpte er mor med hennes ekonomi. Er relation är nog förstörd hur du än gör för hon är nog inte nöjd oavsett så se till så att allt blir rätt. Börja med att kontakt en expert på bouppteckningar.
  • Anonym (paco)

Det är nog som du tror att din syster vill ha mest, därför ska du göra allt du kan för att allt ska bli så korrekt som möjligt. Det är vid sådana här tillfällen som man ser människans fulaste sida. När mina föräldrar dog hade jag hand om allt och upptäckte då hur min äldsta syster betedde sig, vilket förvånade mig oerhört. Till mig sa hon att hennes barn hade tur som skulle få ärva sin rika moster, alltså mig. Jag ändrade mitt testamente och såg över förmånstagarna på mina övriga försäkringar, allt för att arvet efter mig skulle fördelas såsom jag ville. Vi håller kontakten, men jag är på min vakt och säger ifrån direkt om hon på något sätt visar tendenser att vilja bestämma över mig.

• Ess

Finns det något nedskrivet, som din mamma skrivit när du lånat?
    Även när du har betalt tillbaks och hur mycket?

Min personliga åsikt är att ni troligen fått ungefär lika mycket hjälp under åren, och ska dela lika på arvet.

• Anonym (Låt dig inte luras)
    Anonym (Skulder) skrev 2015-03-01 22:41:52 följande:

Jag skulle inte gå med på något alls som den systern föreslog. Jag skulle inte komma överens om några låtsassummor som hon själv hittat på. Har din mamma sagt 200 så skulle jag aldrig i livet köpa att hon hittade på något annat.

Hon låter som en av mina svägerskor. Hon är gräslig och skulle lätt gå över lik för att roffa åt sig mer än andra. På samma gång snackar hon en massa skit om hur viktig familjen är och hur man måste hålla ihop och finnas för varandra. Det hon egentligen menar är att det är viktigt att hålla sams så att hon ska få hjälp med barnpassning, bygga staket och rensa rabatter samtidigt som det är viktigt att vara sams så att hon kan lura andra på arv, men givetvis av ren omtanke, för hon vill ju bara allas bästa Allt är bra så länge alla går med på hennes nycker, sen blir det krig.
  • Anonym (Ljuset)

Om inget finns på papper finns ingen skuld. Ska din syster sitter och hävda att skulden är den dubbla kan du lika gärna hävda att den inte finns.

Jag är så sjukt glad att jag är ensam arvinge, det här med arv verkar splittra många.

Svar på tråden Ang skulder till dödsbon