• 1Familj

Ligga på rygg

Har en liten tjej som är 1,5 vecka gammal. Hon sover bäst om nätterna om hon får ligga på sidan tätt intill mig. BVC rekommenderade starkt till att hon ska ligga på rygg och helst inte så tätt intill mig med tanke på plötslig spädbarnsdöd och kvävning. Problemet är att så fort vi lägger henne på rygg så gallskriker hon. Väntar vi tills hon somnat och sen lägger henne på rygg så vaknar hon och blir lika ledsen då.

Någon mer som har haft samma problem som kan berätta hur ni tillslut fick bebisen att sova på rygg?

• Svar på tråden Ligga på rygg
  • FCBJ

Jag har i och för sig inte haft problem med läggning av mina barn, men vill ändå tipsa om en sak. Små bebisar vill ha det mysigt och gärna lite trångt. De är ju vana vid det från när de låg i magen.

När mina barn var små fick de sova i liggdelen på barnvagnen. Lägg gärna lite handdukar runt om ifall det ändå blir för luftigt. Gärna en handduk eller något som luktar mamma.

Vill du ha henne i sängen så är ett babynest bra. Då ligger hon nära men det finns ingen risk att du rullar på henne. (om det är det du är rädd för)
    Tycker du det är dyrt att köpa ett babynest så har jag sett att det finns instruktioner på nätet som visar hur man syr ett själv.

• Natulcien

Vår son sov på sidan. Det viktiga är ju att se till att bebisen absolut inte kan rulla över på mage. Vi la en ihoprullad handduk som stöd. Se också till att bebisen har gott om utrymme och kan röra på armar och ben. Vår son låg bredvid mig på en fast madrass med egen filt och utan kudde. Han liggammades till sömns.

• 1Familj

Babynest har vi och vi har försökt få henne att ligga på rygg både bredvid, tätt intill mig och i nestet. Hon sover som bäst när hon precis har liggammats och sen somnar i samma position.

Ska prova att låta henne ligga på sidan i nestet med handdukar som luktar mig runt sig. Vänjer hon sig vid det kanske det går att lägga över henne på rygg så småningom..

• soundtrack

Var likadant för mig och jag lät helt enkelt dottern ligga på sidan tättintill mig. Det var enda sättet för oss bägge att få någon sömn. Hon somnade vid (ligg)amning och vi låg kvar så helt enkelt. Vi försökte ett par gånger med ryggläge i babynest men det gick inte alls. Hon ville (och vill fortfarande, 6 mån nu) ligga nära mig, inte ens flytta undan ett par cm när hon hade somnat var aktuellt, hon vaknade direkt (dessutom sov hon med bröstet i munnen typ konstant första månaderna...)

Jag har aldrig oroat mig speciellt mycket för psd i det läget - hon kunde inte rulla över på mage för jag var i vägen och jag var noga med att inget täcke var i närheten av hennes ansikte.

• 1Familj
    soundtrack skrev 2015-02-28 16:27:51 följande:

Var likadant för mig och jag lät helt enkelt dottern ligga på sidan tättintill mig. Det var enda sättet för oss bägge att få någon sömn. Hon somnade vid (ligg)amning och vi låg kvar så helt enkelt. Vi försökte ett par gånger med ryggläge i babynest men det gick inte alls. Hon ville (och vill fortfarande, 6 mån nu) ligga nära mig, inte ens flytta undan ett par cm när hon hade somnat var aktuellt, hon vaknade direkt (dessutom sov hon med bröstet i munnen typ konstant första månaderna...)

Jag har aldrig oroat mig speciellt mycket för psd i det läget - hon kunde inte rulla över på mage för jag var i vägen och jag var noga med att inget täcke var i närheten av hennes ansikte.

Skönt att läsa om fler som haft detta problemet. Ja, vi måste ju sova både vi och hon så därför har vi tillslut hett upp och låtit henne sova mot mig. Ska fortsätta försöka med att lägga henne på rygg men som sagt, skönt att höra att det gått bra trots att bebisen inte legat på rygg.
Svar på tråden Ligga på rygg