• Anonym (Mamman)

Saknaden efter mor/far föräldrar visar sig starkt. Vad göra?

Min 5åring har den senaste veckan varit väldigt ledsen. Inget känns bra och tårarna är nära för minsta lilla motstånd.
    Igår när jag hämtade på förskolan satt hen under ett bord och grät och ville att farmor skulle hämta hen. Ingen annan.
    Hela veckan har det pratats om farmor mycket och sagt saker som "det luktar farmor".."när får jag åka till farmor"..."i farmors bil".."hemma hos farmor"...
    Ja mycket har kretsat runt farmor, och även övriga mor/farföräldrar.

Min 5åring är uppväxt med en nära kontakt till sin farmor.
    Men pga olika omständigheter så har vi inte längre kontakt med farmor och farfar sedan i höstas.

Hur ska jag hjälpa mitt barn att ta sig igenom denna sorg hen känner?

Mormor och morfar finns bara sporadiskt i våra liv, på deras villkor när de vill, vilket resulterar i 3-4gånger per år.

Jag är ensam med mina barn, det senaste 1 1/2 året har barnens pappa gått bort, min mormor likaså, min sambo sedan flera år tillbaka lämnade oss och nu då dessutom bruten kontakt med farmor och farfar.

• Svar på tråden Saknaden efter mor/far föräldrar visar sig starkt. Vad göra?
  • lizlemon

Hej, nu har jag ju ingen aning om vad som har hänt, och jag förstår att situationen är tung överlag med dödsfall och separationer - men om det är så att farmor har bra kontakt med barnbarnet, men inte med dig - finns det någon möjlighet att de kan ses via ombud? Att en vän t ex är personen som möter upp och lämnar barnet hos farmor i några timmar? Jag vet hur svårt det kan vara med familjekonflikter men skulle själv försöka se till att åtminstone barnen har någon form av kontakt med mor- och farföräldrar, om det alls är möjligt.

• Anonym (Mamman)

Tyvärr är detta farmor och farfars val att inte längre vara en del av vårat liv. 
    Personal på barnets förskola har reagerat och säger att de ser tydligt att barnet går igenom en sorgeprocess. Rynkar på näsan

Just nu är jag den enda fasta punkten i barnets liv, vilket resulterar i att jag inte kan lämna barnet utan protester på förskolan. Hemma så är det full koll på vad jag gör. Och tanke på att gå ut och leka med vänner finns inte just nu.

• Anonym (Mamma till 2)

Låter som en väldigt jobbig situation.
    Om det är möjligt skulle det hjälpa att få reda på varför farmor inte vill ha kontakt för att kunna ge dig ngt bra/rätt råd

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Mamma till 2) skrev 2015-03-05 13:17:58 följande:

Låter som en väldigt jobbig situation.
    Om det är möjligt skulle det hjälpa att få reda på varför farmor inte vill ha kontakt för att kunna ge dig ngt bra/rätt råd

Farmors & farfars val. Inget som vi kan påverka. Helt själviskt från deras sida.
    De vill helt enkelt inte finnas i våra liv.
  • lizlemon

Jag tror det kan vara svårt att ersätta farmor - men finns det andra vuxna i din närhet som kan fungera som en utökad familj? Har du vänner som du kan vända dig till som kan ta en mer aktiv roll i hans liv?

• Påven Johanna
    Anonym (Mamman) skrev 2015-03-09 09:44:45 följande:
    Farmors & farfars val. Inget som vi kan påverka. Helt själviskt från deras sida.
    De vill helt enkelt inte finnas i våra liv.
    Men något måste väl ha hänt mellan er vuxna? Eller menar du att de fattade ett sådant beslut från ingenstans och helt utan att det föregåtts av någon djupare konflikt eller schism? 
Svar på tråden Saknaden efter mor/far föräldrar visar sig starkt. Vad göra?