• Räddd87

Avlida katt? Hjälp??

Måste jag avliva min katt? Hjälp?

Jag har en Birma katt sen 3 månader tillbaka, hon är 3,5 år o sen har jag 2 andra katter hemma som bott ihop ett par år o går bra ihop.

Denna birma katt har tidigare haft ca 4 ägare innan o senaste ägaren innan mig klagade på att hon kissade i sängen då o då, varför vet jag inte.

Nu har hon börjat kissa 4 ggr i sängen på 3 månader. Vad gör man? Vad finns de för knep så hon slutar? Antar då hon inte går så bra ihop med mina andra katter att hon känner sig otrygg men hur får jag henne sluta. Finns de nån spray eller något jag kan göra? Hon är redan steriliserad. Älskar henne o vill verkligen inte ens överväga ta bort henne! Akut hjälp!

• Svar på tråden Avlida katt? Hjälp??
  • Gathenhielm

Släpp inte in henne i sovrummet, till en början.

Reasons... we all have them, at times.
  • Osynlig

Finns en lugnande spray/adapter till eluttaget som heter Feliway. Annat tips är att sätta en skål kattmat vid sidan av sängen/på nattduksbordet under dagen. Djur vill inte uträtta sina behov där de äter. Det kanske är svårt att placera skålen i sängen dock. Men har hon varit hos veterinär? En del katter med inflammerad blåsa kissar i sängar. Sen, nu vet jag inte hur många lådor de har, men du bör ha minst två i alla fall. Och om hon är stressad av de andra katterna så sprid ut mat/vatten på olika platser så att de inte behöver konkurrera face to face när de ska dricka eller äta. 

Bara några tips! Lycka till.

• Wyzzla

Mitt tips är att du kontaktar en veterinär om råd och tips. Be dem eventuellt att göra en veterinärundersökning.

Och avliva ett friskt djur - NEJ!

Vänd dig till ett katthem och be om hjälp. Att katten har haft 4 hem kvittar. Katthem är noga med att placera ut sina katter och gör regelbundna hembesök hos nya ägarna.

• Birmafröken

Jag tycker att det är väldigt provocerande att avlivning är det första som ens nämns så fort katten valt ett annat ställe än toalådan att kissa på.

Det första man bör fråga sig är istället VARFÖR katten inte kissar i lådan och vad det är för fel på den befintliga toalettsituationen eftersom katten inte alltid ser lådan som den bästa platsen för att uträtta sina behov.

En veterinär kan utesluta att det rör sig om medicinska orsaker (vilket mycket väl kan behövas), men katters beteenden och känsliga behov vad gäller miljö och instinkter kan de oftast mycket lite om.

• Osynlig

Kan också tillägga att kattsandens konsistens kanske är obehaglig för katten. Finns jättemånga olika anledningar som kan få en katt att välja bort lådan.

• isabelless

En bekant till mig har en katt som började kissa inomhus utanför lådan. Det visade sig att den katten hade problem med njurarna, fick behandling/medicin och nu är hon frisk. Så boka en tid hos veterinären :)

• mia1234

Kissat i sängen 4 ggr på 3 månader å du överväger å avlida VA.

• Sandraxx

Vet du ungefär när har hon kissat i sängen - har hon varit ensam - eller har ni varit hemma? Har det varit något speciellt på gång då? Eftersom det inte är regelbundet skulle jag nog säga att hon inte gör det för att hon inte gillar lådan utan troligen för att det har varit situationer när hon varit bekväm.

Det låter som att hon troligen inte trivs med era andra katter, jag skulle överväga att hitta ett hem där hon är ensam katt om det inte går att förändra hennes situation hemma hos er, hon kanske behöver ett eget rum om det går att ordna där hon kan vara själv när ni inte är hemma?

Svar på tråden Avlida katt? Hjälp??