• MangeAr

    Pappans roll

    Hejsan. Vi har nyligen fått barn, mitt första och hennes tredje. Hon har ju vanan inne vilket jag inte har, att jag inte vet exakt vad som ska göras och när direkt på sekunden.

    I och med att vårt barn bara är 3 veckor gammal är det mycket amning såklart. Och jag har börjat jobba heltid. Och när jag kommer hem så är hon givetvis trött efter att bara sovit ett litet tag i taget varje natt

    Jag försöker hitta min roll i det hela, och vara den som fixar middagen och plockar undan och allt praktiskt. Men idag fick hon ett utbrott för att jag valde att tvätta eftersom tvättstugan var ledig och vårt barn har kräkt ner alla lakan så ville jag gärna få undan det. Men då klagar hon på jag aldrig har barnet osv. Vilket jag har, men givetvis inte fullt lika mycket som henne..

    Är det bara tröttheten och frustrationen som talar eller borde jag släppa på sysslorna och prioritera att vara med honom ännu mer?

  • Svar på tråden Pappans roll
  • jashrinah

    prioritera barnet ! 

    det är underbart skönt att få göra lite normala sysslor på eftermiddagarna när den jobbande föräldern kommer hem ! 
    dessutom är det ju toppen för anknytningen :D 

  • Drottningen70

    Fråga vad hon vill. Efter att ha suttit fast med ett spädbarn hela dagen kan det vara rena semstern att få stå i tvättstugan med bara sina egna tankar eller ensam få gå en vända på ica.

  • MangeAr

    Tack för snabba svar.

    Det finns alltid två sidor av allting, men vill ju ha barnet och vill knyta an. Blir svårt att hinna med bägge, men ska växla mer åt det hållet. Vill ju både ha barnet i min närhet och underlätta för min sambo!

  • PerG

    Med mina barn när de var så små så bar jag mycket på dem när jag kom hem från jobbet och eftersom jag är nattuggla fick de ofta sova i mitt knä/på magen när jag ändå var vaken så min fru alltid var "garanterad" sovtid ca 21-22 fram till ca 01 (förutom om det behövdes matas men oftast åt de före/efter).

  • PerG

    Om ni inte har, så skaffa en (ergonomsk) sele eller sjal så kan du både ta hand om tvätten och ha med dig barnet nära!.. ;)

  • MangeAr

    Har en sådan sele, har dock inte använt den själv än men det kommer!

    Situationen är den att hon har så mycket på sig, två barn sedan innan. Ex-sambo som inte är tillmötesgående för fem öre. En dotter som mår psykiskt dåligt och bor tillfälligt i fosterfamilj (rymde hemifrån en vecka innan förlossningen). Och myndigheterna för att arbeta med dottern är svåra att få tag på osv

    Misstänker starkt förlossningsdepression, och nu ville hon inte leva med mig mer sa hon. Tror det är en frustration, kombination av allt, och det tas ut på mig på småsaker.

    Kan man kontakta hennes barnmorska på BVC för att be henne luska i det? Hon har mått dåligt innan men slutat med antidepressiva i mitten av graviditeten ungefär.

Svar på tråden Pappans roll