• Skogabo

Mjölkfri kost

Ska testa mjölkfri kost i några veckor och funderar på hur det är till exempel med fårost och getost? Det är inget man kan äta då va?

• Svar på tråden Mjölkfri kost
  • bitterkopp

Mjölk är nödvändigtvis inget som kommer från ett djur. Det finns olika mjölker, exempelvis kokosmjölk, mandelmjölk, havremjölk etcetera. Det beror helt på, om du ska köra på en komjölksfri kost så kan du förtära får och-getost, men om du ska köra en mjölkfri kost kan du givetvis inte göra det. Om du gör detta för att undvika laktos kan jag meddela att det finns laktos i både får och-getmjölk, som dock passerar tarmen snabbare än komjölk. Men om du ska testa en laktosfri kost rekommenderr jag dig inte att dricka någon slags animalisk mjölk utan i sådant fall dricka kokos/havre/soja-mjölk och äta vegetarisk ost som Jeezly eller Violife, men det beror ju helt på vilket syfte du har med att undvika mjölk.

• Skogabo

Tack för ditt svar, det är ju pga av magbesvär som jag tänkte testa, och tänkte att jag kör all in då med mjölkfri kost istället för bara laktosfri kost. Om magen känns bättre efter några veckor så kanske jag går över och testar om även laktosfri kost funkar bra.. Tack! =)

Svar på tråden Mjölkfri kost