• JOHA80

Aldrig plussat, behöver framgångshistorier

Hej!

Jag och min sambo (vi är 34 år båda två) har gjort 2 IVF/ICSI-cykler (kort protokoll) på grund av manlig faktor utan något plus. Första gången blev jag lite understimulerad och fick ut 4 ägg varav ett befruktades. Fick tillbaka detta på dag 2 och inget plus. Nästa cykel fick jag lite högre dos menopur, fick då ut 14 ägg varav 13 var mogna och 11 befruktades, 4 var sk toppembryon. Ett tillbaka på dag två (minus på testdag), och resten odlades vidare till dag 5. Av dessa så var det 4 som fortsatte att dela sig om jag minns rätt men endast en var tillräckligt bra för att gå till frysen (vår klinik har enligt egen utsaga tydligen väldigt höga krav på vad de låter hamna i frysen). Fick tillbaka detta i stimulerad cykel den 9 februari. Dagen efter insättning började det ila lite i livmodern och ytterligare en dag senare fick jag värk som strålade ut i ljumskar och ner på baksidan av benen, något som jag aldrig känt innan och jag fick nästan lite hopp att det tagit denna gång. Efter någon vecka hade detta avtagit och på testdag fick jag minus. Sitter nu och inväntar blödning med mensvärk, hopplöshetskänslor och extremt lågt fokus på arbetet..

Jag har alltid varit så extremt noggrann med preventivmedel och har aldrig plussat på något grav-test i hela mitt liv. Det börjar kännas som att få ett plus är något omöjligt. Vi har manlig faktor och jag har haft bra värden hela tiden, förutom på tsh där jag låg över 4 (går på levaxin sedan strax innan första behandlingen) men har också väldigt många äggblåsor (amh 8,3 eller 8,4 om jag minns rätt) och eventuellt kan de vara så att jag av denna anledning inte har någon bra ägglossning någon/några månader på året. (När vi prövade själva så fick jag dock utslag på ägglossningsstickan alla månader jag prövade..)

Det börjar kännas som att det där plusset är något som aldrig kommer inträffa och jag känner mig rädd/vilsen. Är det någon här som känt/varit med om liknande men där det till slut blivit ett plus? Alla framgångshistorier mottages med tacksamhet! 

• Svar på tråden Aldrig plussat, behöver framgångshistorier
Svar på tråden Aldrig plussat, behöver framgångshistorier